Redningsskøyten Elias – kjent fra TV, film, bøker og leker – er solgt til kinesisk rikskringkasting. Det kan gi millioninntekter fra salg av leker og bøker.
Produksjonsselskapet Animando sitter på rettighetene til Elias, som dukket opp i 1999 og som i tillegg til sin egen multimediale «karriere» også er maskot for redningsselskapet, skriver Dagens Næringsliv.
– Vi har fått dørene åpnet til verdens største marked, sier daglig leder Sigurd Slåttebrekk i Animando. Den kinesiske rikskringkasteren CCTV har kjøpt visningsrettigheter for to filmer og 91 TV-episoder. Elias skal også vises på strømmetjenesten Iqiyi. Sistnevnte har 500 månedlige brukere, mens CCTV når ut til 1,2 milliarder seere.
– I målgruppen vår på barn mellom to og seks år finnes det rundt 300.000 barn i Norge. I Kina utgjør samme årskull godt over 85 millioner, sier Slåttebrekk, som sammen med medeier Alf Knutsen står bak Elias.
– Det er ingen andre norske barnefilmer som har fått en lignende mulighet, sier han.
Salget av visningsrettighetene har allerede gitt Animando millioninntekter, men de virkelig store pengene ligger i salg av Elias-leker og -bøker til kineserne. En kinesiske leketøysprodusent anslår omsetning på flere milliarder, hvor en del vil tilfalle Animando som lisensinntekter.
(©NTB)