Manchester 20190328. Ole Gunnar Solskjær møter pressen på Old Trafford torsdag ettermiddag. I dag ble det klart at han får managerjobben for Manchester United på fast basis. Foto: Nina E. Rangøy / NTB scanpix

TV 2 har hatt god nytte av Ole Gunnar Solskjær som Manchester United-manager. Kanalen når stadig ut til flere som vil følge det norske fotballeventyret.

– Ved hjelp av Ole Gunnar Solskjær og den enorme interessen for engelsk fotball har vi nådd ut til et publikum vi ikke tidligere hadde. Det vi ser nå er at folk som gjerne ikke ville vurdert å tegne abonnement strømmer på som følge av Solskjær-effekten. Den er formidabel, sier TV 2s sportsdirektør Vegard Jansen Hagen til NTB.

Etter at Solskjær ble ansatt som vikarierende manager 19. desember, har kanalen satt stadig flere rekorder. På det meste så omtrent 775.000 oppgjøret mot Huddersfield, som ble sendt på hovedkanalen 2. juledag.

Samtidig får strømmetjenesten TV 2 Sumo flere seere, og kanalens nettsaker blir godt lest. Det er med andre ord ikke bare Manchester United som har godt av Solskjær-effekten i disse dager.

– Nordmenn er opptatt av andre nordmenn, spesielt når de markerer seg i det store utland. Slik ble vi en sjakknasjon over natta. Nå får vi den effekten også i Premier League ved at folk som knapt er fotballinteresserte plutselig vil bli del av det norske fotballeventyret, forteller Hagen.

Ny treårsperiode

Torsdag kom nyheten om at nordmannen har fått United-jobben permanent etter en rekke gode resultater. Det gleder TV 2 naturlig nok seg over.

– Det å kjøpe en så attraktiv rettighet som Premier League og få Solskjær på kjøpet, må sies å være uvirkelig bra. Det er mer enn vi kunne drømme om, sier Hagen.

TV 2 har hatt Premier League-rettighetene i Norge siden høsten 2010. Nåværende avtale går ut ved sesongslutt, men i sommer sikret kanalen seg rettighetene i en ny treårsperiode fram til sommeren 2022. Da går også Solskjærs United-kontrakt ut.

– Vi satser på at både Solskjær og vi får forlenget, sier TV 2-sportsdirektøren og ler.

Populære arkivbilder

Det er derimot ikke bare fra nordmenn at kanalen har merket en økt etterspørsel i Solskjær-relaterte saker.

– Arkivet vårt har plutselig blitt en skattkiste for mange utenlandske medier. Historien om hans reise fra lille Norge til managerrollen i kanskje verdens større fotballklubb har fascinert mange. Vi får henvendelser mange ganger daglig om bilder fra hans tidlige karriere, opplyser Hagen.

Selv om Solskjær tydelig har preget det norske mediebildet siden desember, beroliger sportsdirektøren dem som mener TV 2 har blitt en Solskjær-kanal.

– Det er ingen tvil om at dette er en historie som kommer til å være markant i tiden framover, men vi forsøker å tilpasse dekningen med den interessen som utvilsomt finnes. Det betyr at Liverpool-supporterne ikke trenger å være redde for at vi ikke skal bruke nok tid, ressurser og plass på kampen om ligatrofeet, samt den øvrige dekningen, sier han.

Ønsker spenning velkommen

– Vi har et publikum som er ganske så bredt sammensatt tross to svært dominante klubber supportermessig. Vi er forpliktet til å speile hele ligaen, og det er en fordel at medlemmer av redaksjonen har ulike supportertilhørighet, sier Hagen.

Sportsdirektøren er selv Manchester City-supporter, men tross rivaliseringen med United gleder han seg over Solskjær-effekten, spesielt når jobbhatten er på.

– Det gleder meg veldig at Solskjær fikk jobben og at vi i TV 2 får lov til å være med i neste del av eventyret. Om det vil medføre at United gjør det bra, er jeg villig til å ta den risikoen, sier City-supporteren og ler.

I inneværende sesong er det City og Liverpool som skal gjøre opp om ligagullet, som deles ut 12. mai.

– Hvis Liverpool vinner, er det fem ulike klubber som har vunnet ligaen de siste sju sesongene. Det forteller hvorfor denne ligaen fascinerer. Det er akkurat det vi trenger. Får vi United opp til å fighte om et ligagull, går vi virkelig gode tider i møte, avslutter Vegard Jansen Hagen.