Det sittende byrådet og MDG i Oslo har høstet kraftig kritikk for sin offensive kampanje mot privatbilisme i hovedstaden. Bomprisene er gått opp og handelsstanden bekymrer seg for at et privatbilforbud i deler av byen kan påvirke salgstallene. MDG holder fortsatt fast ved at det skal være bilfritt innenfor Ring 1.
I oktober i fjor ble bomprisene i hovedstadsområdet doblet over natten. Det har skapt store problemer for enkelte pendlere, som er helt avhengige av å ha bil for å få hverdagen til å gå opp. Det er særlig småbarnsfamilier som er rammet.
– Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å kjøpe elbil. Jeg er avhengig av bil for å levere i barnehage. Det er ikke mulig å kjøre kollektivt på grunn av levering i barnehagen, sa Christian Meyer til Dagbladet
Resett har snakket med informasjonsrådgiveren og samfunnsdebattanten Jarle Aabø, som startet nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo på Facebook. I november i fjor ble Aabø beskyldt av Andreas Slettholm i Aftenposten for å bedrive «avskyelig Lan Marie Berg-kritikk». Det som skal ha hisset opp Slettholm var at Aabø kritiserte Berg for å benytte seg av de kommunalt innleide Audi A8 med egen sjåfør. I en kronikk i Aftenposten skriver Aabø at han fikk tilbud om å leie en slik bil uten sjåfør – for 15694 kroner per måned.
På den tiden hadde Ja til bilen i Oslo 4000 medlemmer. Til Resett forteller Aabø at det tallet nå er mer en tredoblet.
– Det hele startet forrige sommer. Av naturlige grunner visste jeg at Oslo kom til å gå i luften av sinne og frustrasjon 3. november da de ny svindyre regningene fra Fjellinjen ramlet inn. Samferdselspolitikk er minst like godt stoff som været. På fire måneder har nyhetsavisen fått straks 15000 medlemmer og hver dag postes det 5000 innlegg, kommentarer eller likes. Dette er et privat initiativ og et fritidsprosjekt, sier han.
Initiativet skal dessuten ha blitt bemerket i maktens korridorer. Aabø mener at maktpersoner i hovedstaden blir provosert fordi de ikke tåler kritikken som følger av journalistikk.
– Vi vet at Ja til bilen i Oslo provoserer byråd og enkelte bystyrerepresentanter. Ikke på grunn av sakene vi publiserer, men på grunn av debatten som oppstår i kjølvannet av god journalistikk. Dette setter vi stor pris på, fordi en avis skal fenge og skape bevegelser.
Aabø har ingen mening om menneskeskapte klimaendringer, men kritiserer byrådet for uredelighet i miljøpolitikken.
– Jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i denne problemstillingen. Men skal jeg spekulere så er det i alle fall slik at svært mange tjener store penger på klimakrisen, og det er derfor en viktig driver. I Oslo har byrådet bløffet innbyggerne gjentatte ganger. Lan Berg har uttalt om og om igjen at «vi må fikse Oslo-lufta», samtidig som kommunens egne målinger viser at Oslo-luften er ren nok. At hun og Raymond slipper unna med dette skyldes nok en slapp presse.
For Aabø og mange andre representerer bilen frihet. Å når som helst kunne sette seg i bilen og kjøre seg selv akkurat dit man vil.
– Bil handler om frihet. Å kunne stikke på butikken når du mangler bleier til babyen eller kjøre ungene dine på fotballtrening er en viktig demokratisk verdi. Bil handler om å få livet til å henge sammen. Jeg har besøkt to land som ikke gir sine innbyggere friheten det er å ha bil. Cuba og Nord-Korea. Triste saker for å si det mildt.
Aabø tror ikke privatbilen lar seg erstatte med det første.
– Selvkjørende biler betyr å bestille en taxi. Det tar tid. Bilen betyr frihet. Så lenge nordmenn setter pris på det vil bilen ha en sentral plass, men åpenbart kommer drivstoff-alternativene til å bli bedre og bedre både for lommebok og den allerede rene Oslo-luften. Bilen har vært en svært viktig motor for vår velstandsvekst og muligheten til å få hverdagen til å gå opp. At MDG ønsker å ødelegge norsk økonomi ved å stenge oljekranene og forby bilen er en trist, men kjent sak. De grønne kommunistene kommer til å forsvinne raskere ut av norsk politikk en AKP-ml, konstaterer han.
– Vil det ikke kunne være hyggelig med bilfrie soner i Oslo sentrum?
– Greit nok at de grønne kommunistene kun vil sykle, og det står de jo fritt til å gjøre. Skal gater stenges for biler da snakker vi om gågater og det har vel vist seg at norske byer sliter stort med den slags. Det som er viktig er å gå varsomt frem, slik at folk og næringsliv føler at slike tiltak er verdiskapende og ikke et grønt kommunistisk system som bare skal tres ned over hodene til en velfungerende samferdselspolitikk. Grensen i Oslo, Rådhusgata og de fleste gater fungerer utmerket slik de er, sier Aabø.
Norge har en vesentlig eldre bilpark enn sammenlignbare land og vi er ikke kjent for våre mange motorveier her i landet. Aabø legger skylden på de i særklasse høye avgiftene vi har på bil i Norge
– Det er statens skattelegging av det mest opplagte gode som skaper denne situasjonen. Bilskatt er en forlengelse av en tidligere konges prinsesseskatt da kongen hadde all makt i kongeriket. For å skaffe midler til sine døtres medgift innførte kongen prinsesseskatt på alle hestevogner, og de luksuriøse karjoler ble beskattet hardest. I Sverige der de var mer opptatt av å lage biler som Saab og Volvo er det fortsatt halv pris på en bil versus Norge og veistandarden er umåtelig mye bedre, slår Aabø fast.
Han kommer med en oppfordring til alle som er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp.
– MDG, sammen med byrådslederen fra Arbeiderpartiet, har gått til krig mot bilen i Oslo. Den krigen bør alle som trenger en bil bli med på. Å bli medlem i FB-avisen Ja til bilen i Oslo, som er gratis, er bare en av svært mange måter å engasjere seg på. Personlig hadde jeg aldri trodd at bilen skulle bli et problem, mens utekontorer, prikker i gatene og hønestøtte skulle bli den store demokratiske velsignelse, sier Aabø.
7. mars, klokken 19.00 skal Ja til bilen i Oslo arrangere en bildebatt med topp-politikerne i Oslo på Hard Rock Cafe på Karl Johan.
Aabø avslører avslutningsvis at Ja til bilen i Oslo har fått greie på hvor mye penger kommunen har brukt på sin søknad til Europas miljøhovedstad 2019.
– Vi ble nettopp informert om at byrådene Berg og Johansen har brukt hele 800.000 kroner på en søknad om å bli europeisk miljøhovedstad i 2019. Debatten raser selvfølgelig i FB-avisens spalter, forteller han.