Neste år liberaliseres drosjemarkedet og ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil drosjesjåførene få lavere lønninger på grunn av at antallet aktører vil øke. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Regjeringens nye drosjereform vil også føre til mer skattesnusk, ifølge en rapport fra Transportsøkonomisk institutt (TØI).

TØI har på oppdrag fra flere drosjeselskaper i Oslo undersøkt ulike drosjereguleringer, blant annet regjeringens frislipp. Ifølge TØI kom regjeringens løsning ut som det dårligste alternativet av fem, skriver Klassekampen.

1. juli neste år liberaliseres drosjemarkedet i byene, noe som innebærer at lokalpolitikerne ikke kan begrense antall taxiløyver etter behov og plikten om å tilhøre en taxisentral faller bort. Trolig vil taxitjenester som Uber oppfylle de nye kravene og bli tillatt, skriver avisen.

På tre av fem kriterier får drosjereformen til stryk og vil føre til en «svært utfordrende situasjon» når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, samt myndighetenes evne til å føre kontroll med skatter og avgifter og kundenes opplevelse av drosjetjenestene i gatemarkedet.

Det vil bli flere aktører og selvstendig næringsdrivende med endringene.

– Lønns- og arbeidsvilkår er i utgangspunktet dårlige og vil gå fra vondt til verre, sier forsker Jørgen Aarhaug.