SAS er åpne for å forhandle om turnusen til pilotene, sier direktør i NHO Luftfart. Tomprat, mener fagforeningsleder for pilotene.
Et av hovedkravene til pilotene er en mer forutsigbar arbeidstid. I dag får flere piloter kjennskap til turnusen sin først 14 dager i forveien.
Ifølge NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe har SAS signalisert at de er villige til å gjøre forbedringer her.
Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, mener uttalelsen er tomprat.
– Dette har vi hørt i flere år, men det er ingen reelle forbedringer, sier Skogvang til NTB.
Nær 1.500 piloter i hele Skandinavia har streiket siden fredag. Flere hundretalls flyavganger er siden blitt innstilt og titusener passasjerer er rammet.
Partene har ikke hatt kontakt siden forhandlingene brøt sammen tidlig fredag morgen, sier Skogvang til NTB mandag.
Han understreker at de er klare til å forhandle, men sier initiativet må komme fra SAS.
Lothe på sin side mener pilotforeningene må «realitetsorientere kravene» dersom partene skal finne en løsning.
Noe av striden synes å ha opphav i at SAS og pilotene har ulike metoder for å regne ut hvor mange arbeidstimer en pilot har.
Skogvang sier pilotene jobber 47,5 timer i uka og kan ha arbeidsdager opp mot 13 timer. Lothe sier SAS forholder seg til antall flytimer, som i snitt er 650 timer i året.
For Norge er tallene noe lavere, 633 timer. Ifølge Lothe jobber en pilot 8 timer og 4 minutter per arbeidsdag i snitt.
En del av turnusstriden dreier seg også om helgearbeid. Ifølge Skogvang må flere piloter må jobbe opp mot sju helger på rad.
– Det er en god del helgearbeid, det er riktig. Vi forstår at det ikke er ideelt. Men sånn er det blitt i flytrafikken. Pilotene må jobbe når passasjerene vil reise, sier Lothe til NTB.
Han sier det er sjelden pilotene jobber så mye som sju helger på rad.
Lothe understreker at streiken får store konsekvenser, både økonomisk og for passasjerene.
– Streiken kan ikke pågå lenge. Det er ingen tjent med. Det er helt åpenbart at SAS har en interesse i å finne en løsning. Det må man finne, sier han.
Skogvang har ikke noe svar på hvor lenge streiken vil pågå.
– Vi er lei oss for at dette drar ut og ønsker ikke å ramme våre passasjerer, sier han.
Han mener SAS forsøker å ta fokus vekk fra hva streiken handler om.
Skogvang er sterkt kritisk til Lothe, som han mener ødelegger forhandlingene.
– Han kan si hva han vil. Vi er vant til at han trakasserer og gjør det han kan for å ødelegge forhandlingssituasjonen. Det har han gjort i mange forhandlinger de siste årene, sier Skogvang.
Lothe sier det er leit at Skogvang oppfatter uttalelsene som trakassering.
– Dette er ikke noe forsøk på å trakassere, tvert imot ønsker vi å få realitetene på bordet. Tall og informasjon kommer fra bokholderiet i SAS, sier Lothe.
Han framholder at SAS er en svært konkurranseutsatt virksomhet.
– Lønns- og arbeidsbetingelser utgjør et viktig element i konkurransekraften til et flyselskap. Det er ikke til å komme bort fra, mener Lothe.