Norske mediehus kan vise til opplagsframgang i 2017, viser nye tall fra MBL.
– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.
Det er først og fremst økningen i digitalt opplag som bidrar til den positive utviklingen.
Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 46 prosent av avisene kunne notere opplagsvekst i 2017, noe som er en høyere andel enn året før.
Det er altså første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen papirabonnement.
Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent, det betyr at papiropplaget sank med 6,4 prosent. Digitalopplaget økte i fjor med 8,7 prosent.
Totalopplaget for norske aviser er cirka to millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer. Klassekampen og Aftenposten Junior er de eneste av Norges ti største papiraviser som melder om opplagsvekst i løpet av 2017. Også mange lokalaviser kan vise til opplagsframgang, deriblant Bergensavisen.
VG har i løpet av 2017 kuttet papiropplaget med 15.594, og har i dag et opplag på 78.289. Til sammenligning har de 115.120 abonnenter på plussutgaven på nett, VG+.
– VG har gått fra å være en løssalgsavis til nå å ha hoveddelen av våre betalende lesere som abonnenter, sier Gard Steiro.
– Våre digitale plattformer utgjør 90 prosent av inntektene våre, men vi har ikke gitt opp papiravisen. Vi mener vi kan gi den et lengre liv enn det vi tidligere har trodd, sier Steiro.
Han mener nøkkelen til papirsuksess blir å styrke den undersøkende journalistikken.
– Det tror vi vil gi størst økonomisk effekt. Men vi har en lang vei å gå, og økonomisk er det krevende for papiravisen, understreker han.
De over 100 lokalavisene tilknyttet LLA har et samlet nettoopplag på nesten 330.000 eksemplarer.
– Lokalavisene står fortsatt meget sterkt blant folk i Norge. Lokalavisene tar samfunnsansvar og er lim og lupe i lokalsamfunnet, fastslår generalsekretær Rune Hetland I LLA.
Styreleder i MBL, Tove Nedreberg, sier at opplagsveksten er svært gledelig.
– Men vi er fortsatt i en tøff periode, og kampen om finansiering av journalistikken er ikke over. Vi skal fortsette å utvikle oss og skape relasjon til leserne. Vi må kjempe for hver en krone, sier Nedreberg.
– Vi skal også fortsatt jobbe for så gode rammebetingelser for bransjen som mulig, sier Nedreberg.
Annonsemarkedet øker gledelig, viser den ferske oversikten. Prognosene viser at annonsemarkedet vil passere 20 milliarder kroner i år.
– Det er en positiv trend i markedet, ble det understreket på MBLs pressekonferanse onsdag.
Den største kategorien er de digitale annonseinvesteringene. Digitale annonseinvesteringer vil ta nærmere 50 prosent i 2018, ifølge prognosene.
Utsiktene for medieinvesteringer blir beskrevet som gode til tross for at markedet er midt i en vanskelig omstilling fra trykte til digitale medier.
Flere mediegrupper viser god utvikling, viser oversikten.
(©NTB)