Ikke tru på det som står i avisa, og i hvert fall ikke når den skriver om seg sjøl. Når svart er hvitt, krig er fred og kaldt er varmt (klimahysteriet), skulle det for så vidt bare mangle at minus blir pluss også. I tillegg til Resett-hater Gard Michaelsens ovasjoner i Aftenposten, er det sendt ut NTB-telegram med liknende toner, og det ble skrytt fælt på Dagsrevyen onsdag. Bunnlinje:
Det går bedre for avisene nå. Trenden har snudd. Hurra!
Men dette er høyst selektiv og tvilsom bruk av opplagstall. For å bremse festen med det samme: Gå inn på denne artikkelen på Journalisten.no og rull ned til slutten der du finner Lesertall mediehus. De som Michaelsen, NTB og Dagsrevyen kom i skade for å glemme i farten.
Hvis det går så innmari bra nå, hvordan kan det ha seg at VG totalt, på alle plattformer, i 2017 tapte 7 000 lesere, Dagbladet 71 000, Aftenposten 34 000, Dagens Næringsliv 26 000, Vårt Land 13 800, Bergens Tidende 18 000, Adressa 12 000, Stavanger Aftenblad 17 000, Nordlys 14 000, Sunnmørsposten 12 000, osv.?
Dette henger sammen med det de for all del ikke vil snakke om utad, at opplagsraset på papir, avisenes fortsatt ubestridt viktigste inntektskilde og ryggrad, fortsetter med full styrke. Samlet falt papiropplaget for norske aviser med nesten 13 prosent i 2017, ifølge Mediebedriftene.
Sammenlikner vi papiropplaget for 2016 med 2017, har VG falt fra 98 000 til 78 000, Dagbladet fra 46 000 til 40 000, Aftenposten fra 147 000 til 140 000, Dagsavisen fra 18 800 til 16 400, Vårt Land fra 18 500 til 16 500. Av de større Oslo-avisene er det bare Klassekampen som fortsatt har en beskjeden økning på 1 000 eks. på papir.
Dette var gjennomsnittstall for 2017. Pr. dato kan du trolig trekke fra 10 pst. til. Det går unna nå.
Avisindustrien har et tilnærmet schizofrent behov for doble budskap. Når statsstøtten diskuteres, kommer tiggerstaven fram. Men i forhold til lesere og annonsører bør ikke solnedgangstemningen sette seg. Det er som vi ser uansett den vegen det bærer, med litt varierende fart.
Ser av tall fra Kantar-TNS at Norsk Reprisekringkasting (NRK) i 2017 hadde en seeroppslutning på ca. 28 prosent i aldersgruppa 15-49 år. Perfekt parlamentarisk logikk blir dermed å tvinge også resten av Norges befolkning til å betale for NRKs indoktrineringsvirksomhet. Det synes å være et stort flertall for en slik modell på Stortinget.
Mistenker at det er noen som trenger hverandre her.