Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Regjeringen viser en ekstrem handlekraft når det gjelder oppsplitting, men mangler gjennomføringskraft for å gjøre togtilbudet bedre, mener Ap-lederen.

Diskusjonen om NBSs navneendring til Vy har gått friskt den siste tiden. Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre tok opp det han kalte et uoversiktlig system, med mange ulike selskaper i togstrukturen, i Stortingets muntlige spørretime onsdag. Han mener denne strukturen fører til ansvarspulverisering.

– Oppsplittingen gjør at folk mister tillit til hvordan jernbanen i Norge er organisert, sa Ap-lederen.

– Kan statsministeren dokumentere at denne organisasjonsformen, denne oppsplittingen, gir bedre togtilbud til landets pendlere og reisende og mer igjen for de pengene fellesskapet bevilger, spurte han.

Statsminister Erna Solberg (H) forsvarte jernbanereformen og viste til at det norske jernbanetilbudet stadig blir bedre. Hun viste til at Norge nå har kjøpt inn flere og mer moderne togsett, at stadig flere reiser med tog og til at antallet avganger har økt på flere jernbanestrekninger.

– Resultatene er tydelige av satsingen på jernbane. Vi gjennomfører en stor reform som skal gi mer jernbane for pengene. Vi bygger også ut Intercity, selv om det ikke går så raskt som vi ønsker, sa Solberg.