I forbindelse med den islamske fasten ramadan, vil Coca-Cola denne uka lansere en stor kampanje over hele landet.
– På reklameplakatene vil vi se den velkjente logoen i ny form, nemlig med en halvmåne – et viktig symbol i islam. Det er Dagbladet som skriver dette.
Markedsføringssjefen i Norge, Johanna Kosanovic, sier følgende:
– I muslimske land har vi en lang historie med å markere Ramadan, på samme måte som vi her i landet har tradisjon for julekampanjer. Nå vil vi for første gang i Norge feire Ramadan sammen med norske muslimer.
Fatima (Ap) er positiv
– Jeg kjenner jo ikke veldig godt til denne kampanjen, men det høres kjempepositivt ut, sier Fatima Almanea sitter i kommunestyret for Arbeiderpartiet i Verdal kommune.
– Vi vil vise vårt klare standpunkt til mangfold, og hvor viktig det er for samfunnet. Mangfold og inkludering har alltid vært viktig for Coca-Cola, kommenterer markedssjef Kosanovic.
Islam betyr for øvrig «underkastelse». Det er ikke kjent hvordan Coca-Cola stiller seg til det.