Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Regjeringen setter likevel av 340 millioner kroner til veiprosjektet på E18 i Bærum i det reviderte nasjonalbudsjettet. Det splitter lokale Ap-topper.

Dermed er det gitt klarsignal til å begynne det forberedende arbeidet før byggestart på strekningen Lysaker-Ramstadsletta i Bærum vest for Oslo.

Til NTB sier Dale at bevilgningen tilrettelegger for at E18 kan åpne for trafikk i 2027.

Prosjektleder Grete Tveidt i Statens vegvesen har tidligere antydet overfor Aftenposten at byggestart kan bli høsten 2020, om regjeringen bevilget penger i det reviderte budsjettet.

Strekningen er blitt kostnadsberegnet til 15 milliarder kroner, og mye av dette skal finansieres av tre nye bompengeringer mellom Asker og Oslo.

– Det er 15 milliarder i investeringskostnader spredt over mange år, og mye av det har allerede vært krevd inn som bompenger gjennom Oslopakke 3. Det er et av de viktigste bompengeprosjektene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til NTB.

Dale sier prosjektet blir viktig både lokalt og nasjonalt.

– Dette er ikke bare en lokalvei i Oslo. Det er hovedferdselsåre gjennom Norge, med sammenkoblingen mellom E18 og E6. Her står næringstransport og persontransport og stamper ofte. Vi må bygge ut for å lette trafikkflyten og for kollektivtrafikken, fortsetter han.

Dobbeltkommunikasjon om bompenger

Samtidig bevilger regjeringen 200 millioner til å rive bomstasjoner, etter at alle partiene, deriblant Frp, har stemt for bompengepakkene.

Det går ikke godt hjem hos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo, som er lei det han kaller «dobbeltkommunikasjon» fra Frp.

– Jeg er lei denne dobbeltkommunikasjonen. De må si at dette skal finansieres med tre ekstra bomsnitt fra Asker til bygrensa. Det er en forutsetning. Her skal de iverksette et gigantprosjekt som pålegger en bilist fra Asker 24.000 ekstra i året, med en betydelig bompengeregning. Da må de si at det er det verdt, og at det må folket betale, sier Johansen til NTB.

Johansen, som er motstander av prosjektet, bryter med eget parti om E18-utbyggingen.

Etter at regjeringen i desember trakk støtten til veiprosjektet, var det i starten av mai kun to personer som jobbet med prosjektet, som så ut til å halte.

Støtten ble i sin tid trukket fordi Statens vegvesen hadde brukt om lag 340 millioner kroner mer enn de fikk bevilget i 2018 på å kjøpe ut eiendom som sperret for utbyggingen.

Da sa Johansen til Aftenposten at han var svært fornøyd med at prosjektet haltet.

Ordførerkandidat for Ap i Bærum, Kjell Maartmann-Moe, sier nå til samme avis at han er glad for at regjeringen likevel vil finansiere veiprosjektet.

– Dette er et godt prosjekt for næringslivet og for innbyggerne langs E18, sier han.

Maartmann-Moe har diskutert E18-prosjektet med partiet på Stortinget, og sier han har støtte fra blant annet samferdselspolitisk talsmann Sverre Myrli, Akershus-representant Anniken Huitfeldt og ordførerkandidat til Asker, Ivar Granum.