
Three billboards outside Ebbing, Missouri
Am. drama/svart komedie
Med: Frances McDormand, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Abbie Cornish, Peter Dinklate
Regi: Martin McDonagh
Manus: Martin McDonagh
1 time 55 min
karakter: 5
Både sorg, sinne, frustrasjon og sarkasme får utløp i denne friske svarte komedien, som gjerne kunne vart en time lengre.
Frances McDormand spiller Mildred Hayes, en bitter, fandenivolsk middelaldret kvinne, kledd i blå kjeledress og med et innbitt ansiktsuttrykk. Hun tar kreative metoder i bruk for å søke sannhet og rettferdighet i en etterforskning som sannsynligvis involverer slapt politiarbeid.

Mens regissør Martin McDonaghs «Seven Psychopaths» (2012) var i Tarantino-land føles denne som noe Coen-brødrene kunne laget. De kvinnelige karakterene er sterke, mens flere av mennene er karikerte tullinger. Det gjelder spesielt den rasistiske og voldelige sheriffassisten Jason Dixon (Rockwell) som er for dum til å tro på, men det er jaggu godt gjort av skuespiller Sam Rockwell at man etterhvert får en viss sympati med han. Den kjærlighetshungrige dvergen (Dinklate) flirer man av, skjønt fremstillingen er «farlig» nært lytehumor. Mildreds eks-ektemann som har funnet seg 19 år gammel kjæreste som jobber på det lokale zoo er også litt karikert.

Den depressive atmosfæren i den fiktive småbyen Ebbing, Missouri er fremragende formidlet av regissør McDonagh. Det er ikke mye livsglede å spore her. På lydsporet er Townes van Zandts countrylåt Buckskin Stallion Blues med på å sette stemningen.
Handlingen byr stadig vekk på vendinger og overraskelser. Et kløktig ironisk grep er den udugelige politimannen som først blir en nyttig etterforsker etter at han avskjediges fra jobben og fratas tjenestevåpenet. Her finner man rike nyanser av gråtoner og ingenting er svart-hvitt. Utover handlngen blir karakterene også mindre karikerte. Manus er ført i pennen av regissør Martin McDonagh, som virkelig må ha kost seg da han skrev dette.