Men akkurat hvordan Preben Carlsen og «No Hate» skal bidra til å bekjempe netthatet er fortsatt noe uklart.
Preben Carlsen er ikke Norges mest kjente mann. Har du ikke hørt om ham, kan du være unnskyldt.
Men for mange var han i årevis en toneangivende figur i PR-bransen. Vinner av utallige priser. Daglig leder av PR-suksessen Trigger.
Helt til han og Trigger skulle ta et skritt videre i 2018. De prøvde blant annet å overbevise kundene om at de ikke trengte reklame, men engasjerte brukere som engasjerte seg frivillig for produktene.
Det hele ble en fiasko. Carlsen trakk seg ut av firmaet han i årevis hadde ledet med rekordfart og siden dette har mange mistet jobbene sine.
Håvet inn
Forretningsutvikler Aris Theophilakis oppsummerte fadesen nådeløst i Kampanje:
– Carlsen snakket høytsvevende om seg selv og lavt om andre, og håvet inn kunder som trodde på lovnadene om at Carlsen kunne få produktene deres bli elsket gjennom et vedvarende engasjement uten å plage publikum med kjøpt annonseplass – særlig på tv, Gud forby.
Siden han forsvant ut av PR-bransjen har Carlsen funnet en ny nisje. I stedet for å tjene seg rik på kunder på jakt etter det siste og nyeste, har han funnet en ny mirakelkur han har lykkes å selge inn overfor landets mektigste politikere og organisasjoner. Preben Carlsen skal bekjempe netthatet.
Tilbake
Som en fugl føniks er Preben Carlsen nå tilbake i norsk offentlighet, med organisasjonen «No Hate». 13. mai fikk han oppslag om at han hadde fått med blant annet Schibsted og statsminister Erna Solberg på laget.
Organisasjonen som har drevet dette fram, No Hate, beskrives som en medlemsorganisasjon. Men hvor mange medlemmer de har, er uklart. Det er kun en annen person som er oppgitt som styremedlem sammen med Carlsen, ifølge opplysninger fra Brønnøysundregisteret. Selv hevder han seks personer er involvert i styrearbeidet.. Han har likevel rukket å søke om støtte fra Unesco-kommisjonens tilskuddsordning, selv før han fikk på plass et organisasjonsnummer.
Dokumenter Resett har fått tilgang til, viser også at Rusken på nett i stor grad er en enmannsaksjon med brede vinger. Det er få spor av andre involverte i dokumentene Resett har sett.
Organisasjonens primære arbeidsmetode ser ut til å være å hanke inn mer eller mindre kjente, mektige og profilerte støttespillere.
– At No hate og Rusken på nett-aksjonen er en enmannsaksjon stemmer ikke. Organisasjonen ble til med 120 personer involvert i prosessen, og Rusken på nett var en av de løsningene som kom ut av dette arbeidet. Dette tok vi videre som et initiativ fra No hate, og inviterte inn en rekke organisasjoner til å delta på et informasjonsmøte. Der presenterte vi planene våre for rundt 50 personer fra 40 ulike organisasjoner. Av disse meldte brorparten tilbake at de gjerne ville delta i aksjonen og da bestemte vi oss for å sette i gang, skriver Carlsen i en e-post til Resett.
Ferdigskrevne artikler
På forhånd har Preben Carlsen og hans organisasjon blant annet laget ferdigskrevne artikler ment for publisering.
Her er et lite utdrag fra en av artiklene:
– Til tross for stor variasjon i virkeområder har deltakerne én ting til felles; de har opplevd konsekvensene av netthat på kroppen. Hatefulle meldinger som XX og XX (legg inn eksempler på netthatmeldinger dere har mottatt) er ikke uvanlig for XX (legg inn navn på egen organisasjon).
– Vi vet at det er mange som har meninger om det vi jobber med, og vi setter pris på intense diskusjoner og tunge motargumenter, men vi kan ikke akseptere at våre ansatte blir møtt med hatefulle meldinger, sjikane og trusler når de uttaler seg om en sak de brenner for. Nå slår vi et slag for å ta tilbake de gode diskusjonene og ser frem til å delta i Rusken på nett-aksjonen, sier XX (navn og tittel på talsperson) i XX (navn på organisasjon).
– NB! Dette er kun et eksempelsitat, og dere står selvsagt fritt til å tilpasse det eller bytte det ut i sin helhet. Anbefaler generelt at dere tilpasser innholdet til det feltet dere jobber med, så det blir så relevant for dere som mulig.
Samtidig har Preben Carlsen og No Hate skrevet ferdige kronikker, som skal sendes avisredaksjonene.
«Vi, altså oss vanlige folk, kan ikke fraskrive oss ansvaret for hvordan den digitale samfunnsdebatten utvikler seg. For det er vi som til syvende og sist tillater at debattene forsøples av hatefulle meldinger. De fleste av oss lar det skje, uten at vi orker eller tør å ta til motmæle, uttrykke sympati med de som rammes eller argumentere konstruktivt tilbake. De som utøver netthatet er i mindretall, men så lenge den store majoriteten forholder seg stille blir samfunnsdebatten sakte, men sikkert tappet for mangfold og verdifulle synspunkter», heter det i en tekst som står som skrevet av Preben Carlsen og «xx».
I en såkalt «dreiebok» for kampanjen, har Carlsen sendt instrukser til de som har slutte seg til kampanjen om å spre kampanjen på Facebook fra 13. mai og å begynne med innsalg av saker til media fram mot 20. mai.
«Med utgangspunkt i malen for internkommunikasjon kan alle organisasjoner som deltar på Rusken på nett-aksjonen tilpasse innhold og publisere informasjon i de interne informasjonskanalene dere har til rådighet for å informere egne ansatte og oppfordre dem til å delta i Rusken aksjonen på nett. Dere kan også henge opp plakater om Rusken på oppslagstavler internt.»
Carlsen avviser overfor Resett at det dreier seg om å legge press på ansatte.
– Vi spør kun om de kan informere og oppfordre til deltakelse – og det innebærer selvsagt ingen form for press på noe vis, skriver Carlsen i en e-post til Resett.
Hva skal så det hele kulminere med?
«Da vil kjente profiler fra politikk, kultur, idrett, samfunns- og næringsliv skrive inn personlige meldinger om hvorfor de deltar i kampen for en åpen og trygg samfunnsdebatt på en 60 meter lang fysisk Facebook-feed som vi skal fylle med konstruktive meldinger fra forbipasserende i løpet av aksjonsdagen.»
Hvordan aksjonen egentlig skal gjøre noe med netthat eller bidra til en mindre hatefull samfunnsdebatt, står det imidlertid ikke så mye om i dokumentene Resett har fått tilgang til.
–Vi skal tilgjengeliggjøre et netthatfilter for publisister, som gir mennesker som skriver hatefulle ord og uttrykk muligheten til å tenke seg om en gang til, før de eventuelt deler en melding, en netthatguide, som skal gjøre det enklere for mennesker som utsettes for netthat å håndtere situasjonen og et Nettravn-konsept som skal gjøre det enklere for foreldre å ta del i, og trygge, barnas digitale oppvekstmiljø. Ved å mobilisere bredt på Rusken på nett-aksjonen håper vi å nå ut til flest mulig med de tre første løsningene No hate har utviklet, i samarbeid med våre partnere og frivillige. I tillegg mener vi selvsagt at vi vil bidra til økt kunnskap og viktig holdningsskapende arbeid gjennom Rusken på nett-aksjonen, noe som i seg selv er viktig, sier Carlsen i en e-post til Resett.