I en sak i Resett skriver jeg om Preben Carlsen og hvordan han forlot det vaklende pr-byrået Trigger, som hadde vært hans hjertebarn, for å starte organisasjonen «No hate» som på kort tid har klart å samle store deler av det politiske Norge til en kampanje mot det de kaller «netthat».
Akkurat hva de egentlig kjemper mot og hvordand et å samle organisasjoner og mennesker for å protestere mot det skal løse problemene, er uklart.
Men det er kanskje heller ikke så farlig.
Det viktigste med aksjoner som «Rusken på nett» trenger ikke nødvendigvis være å oppnå noe. Det dreier seg snarere om å vise seg fram.
For på samme måte som unge jenter kan leve av å vise fram seg selv, klærne deres og kroppen sin på instagram og snapchat og på samme måte som personer med minoritetsbakgrunn kan få klippekort på offentlig oppmerksomhet ved å fremstille seg selv som ofre, så finnes det også håp for middelaldrende hvite menn.
Særlig om man er i en posisjon som Preben Carlsen.
Som en mann med tung fartstid fra norsk pr-bransje, er han nemlig svært klar over grunnprinsippet i pr og kommunikasjon: Det handler ikke om hva du selger, men historien du forteller.
Alle som driver med moderne pr vet at salg og markedsføring dreier seg om å fortelle en historie som treffer forbrukeren.
Overgangen fra å selge produkter til å selge seg selv som god er ikke så stor. Skal man vinne gunst og helst få godkjent sine søknader hos politikere og maktpersoner, må man fortelle en historie de kan kjenne seg igjen i.
Netthat er et godt eksempel på det. Alle politikere og kjente samfunnsdebattanter utsettes for det. Alle som har vært noen år i toppen av norsk politikk vet også at trusler og sjikane er noe man må leve med om man velger å fronte kontroversielle saker.,
Samtidig er politikerne, på samme måte som pr-folket, svært bevisst at det viktigste, hvert fall om man skal vinne stemmer, ikke nødvendigvis er å gjøre noe, men å fremstå som at man gjør noe.
Slik fortsetter runddansen, tilsynelatende i det uendelige, i et samfunn der det å være god, det å ha de riktige standpunktene og stå for de rette verdiene har blitt en uvurderlig form for kapital.
Men etter Rusken på nett-aksjonen vil hets og sjikane fortsatt være et problem. Hat blir ikke borte gjennom symbolaksjoner, men gjennom å løse reelle problemer. Det er det ingenting som tyder på at noen som er involvert i dette prosjektet har planer om å gjøre.