Illustrasjonsbilde. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert

På eksamen i norsk hovedmål fikk elevene spørsmål om Facebook-innlegg og retorikk, mens sidemålseksamen blant annet tok for seg språklige virkemidler.

51.000 elever og privatister i videregående skole hadde eksamen i norsk hovedmål torsdag. Rundt halvparten av dem hadde også eksamen i norsk sidemål onsdag.

På langsvarsoppgaven i hovedmål kunne elevene blant annet velge å drøfte hvilke muligheter det språklige mangfoldet gir oss. De kunne også velge å tolke ei novelle, sammenligne to dikt med modernistiske trekk eller skrive utforskende om forholdet mellom teknologi og mennesker.

Kortsvarsoppgaven i hovedmål – som alle måtte svare på – tok for seg retoriske appellformer på Facebook-siden til Noregs Mållag.

I sidemål var den felles kortsvarsoppgaven om språklige virkemidler i en skjønnlitterær tekst.

For langsvaret kunne elevene mellom å skrive om norrøn litteratur, å drøfte hva naturen har å si for forestillingene våre om det norske, å analyserte et foredrag av Per Fugelli eller å sammenligne et kjærlighetsdikt og en korttekst med tittelen «Blodspor».