To av politiets tre splitter nye helikoptre er nå på vei til Norge. Helikoptrene har fløyet fra fabrikken i Italia, og vil stoppe flere ganger på veien. Politidirektoratet opplyser at helikoptrene vil bli vist fram i neste uke.
Det er Politiets helikoptertjeneste som opplyser til Politiforum at helikoptrene nå har en stopp i Belgia, før de flyr videre. Hvilken dag de vil ankomme Norge, kommer an på værforholdene.
De nye helikoptrene er av typen AW169, og er produsert av det italienske selskapet Leonardo. Politiforum har tidligere skrevet at de nye helikoptrene blir en kraftig oppgradering for politiet når de lander på norsk jord, da de er toppmoderne.
Mye avansert utstyr
Kameraene på helikoptrene skal være oppgradert, slik at de får bedre brennvidde og oppløsning enn i tidligere. Man skal dermed kunne zoome enda nærmere, og få enda klarere bilder. Kartverket i helikoptrene skal også være oppdatert. Helikoptrene vil ifølge Politiforum få fullverdig politiradio, og sending av bilder til bakken blir enda enklere, med større muligheter til sending via mobildata.
Helikoptrene har også avanserte GPS-funksjoner, som gjør at de kan lande på autopilot. Ved landing vil kameraer overvåke området rundt helikopteret, slik at det er trygt å lande på steder hvor det for eksempel er mennesker og biler i nærheten.
I 2017 fortalte flygesjef Gunnar Arnekleiv i Helikoptertjenesten til Politiforum at den aller største fordelen med de nye helikoptrene var løftekapasiteten. Seks personer fra beredskapstroppen med utstyr, på totalt 750 kilo, skal kunne transporteres over store avstander ved behov.
«Vi går fra å være en observasjonsplattform til å ha reell transportkapasitet. Lokalt politi vil fortsatt måtte gjøre førsteinnsatsen, men vi skal kunne ta av med mannskaper etter 15 minutter», sa Arnekleiv til Politiforum i 2017.
Les også: Forsvaret: Redningsaksjon helt på kanten av hva helikoptrene kunne klare
Tar høyde for øvelser
Politiet får altså tre helikoptre, men tar høyde for øvelser eller reparasjoner, slik at man regner med å alltid ha to helikoptre klare for operativt arbeid. Helikoptertjenesten ser for seg at de to helikoptrene rigges på hver sin måte:
Det ene skal ha en såkalt overvåkningsrolle. Dette betyr at det er plass til tre personer fra helikoptermannskapet, samt to passasjerer med utstyr. Dette ligner den mer klassiske måten politihelikoptrene har vært benyttet på, men de nye helikoptrene får altså med seg flere folk og mer utstyr enn de gamle. Det andre helikopteret har en transportrolle.