I over 300 km/t skal Porsche-fører Dennis Olsen jakte på legendestatus når han lørdag kjører 24-timersløpet Le Mans.
– Vinner man her, er man en legende.
Det sier Dennis Olsen til NTB før han lørdag setter seg inn i sin Porsche 911 RSR på jakt etter legendestatus i et av verdens største billøp, 24-timersløpet Le Mans.
Da blir han første nordmann som deltar i løpet siden Harald Huysman gjorde det samme i 1991, også han med Porsche.
– Det er verdens største løp. Det er noe av det største man kan gjøre som racingsjåfør, ikke bare å kjøre her, men å vinne her, sier 23-åringen.
Rundt 250.000 tilskuere er ventet til løpet der Olsen, sammen med tyske Sven Müller og franske Mathieu Jaminet, skal kjøre for Porsche mot de beste GT-førerne fra Ferrari, Ford, Chevrolet, Aston Martin og BMW i LMGTE-klassen.
– Jeg bare gleder meg til å komme i gang med både trening og kvalifisering.
– Er en seier innen rekkevidde?
– Muligheten er alltid der. Vi er kanskje ikke det teamet med mest erfaring, men jeg tror vi kan ha farta inne, sier Olsen om mulighetene til den unge trioen.
– Blir det feil å si at du kjører for legendestatus?
– Nei, det blir ikke veldig feil. Vi har ikke satt oss mål om å vinne løpet, men vi har satt oss mål om å komme oss gjennom løpet uten en eneste feil. Klarer vi det kan vi få et veldig, veldig godt resultat, også å vinne.
– Vi skal kjøre alt vi makter, for henger du én runde etter får du aldri tatt den inn igjen. Så man må kjøre bånn gass hele veien, sier Olsen og forteller at de passerer 310 km/t på den franske banen.
Men østfoldingen vet godt at mye kan skje underveis, både med bil og førere.
– Det kan skje at man gjør feil. Det kan være en teknisk feil, man vet aldri. Det kan godt hende bilen stopper etter to runder, det er sånt som kan skje. Man vet liksom aldri, det er så uforutsigbart i den sporten her.
Når startskuddet i det prestisjefylte løpet går klokken 15 lørdag er det en drøm som går i oppfyllelse, sier Våler-gutten til NTB.
– Ja. Det er noe av det største jeg kan gjøre som racingsjåfør, i hvert fall innen langdistanseracing. Om ikke det er Formel 1, så er det et av de største racene man kan kjøre og kan oppleve som racingsjåfør. Og det å kjøre her i en fabrikkbil… Alle har tatt med sine beste førere for å konkurrere her. Det er en enorm konkurranse i den klassen jeg kjører i.
23-åringen fra Våler i Østfold ble i november 2017 profesjonell fabrikkfører for Porsche. Samme år vant han det tyske Porsche Carrera Cup-mesterskapet, og nummer to i Porsche Supercup. I februar i år vant han det 12-timersløpet på Bathurst-banen i Australia.
Til helgen skal han sammen med fabrikkførerne Jaminet og Müller dele broderlig på Porschen på Circuit de la Sarthe i Le Mans.
– Det er minimum kjøretid på seks timer hver, og maksimum tolv timer for hver fører.
– Men vi kommer til å fordele det slik at alle er freshe hele tiden. La oss si Jaminet starter, så kjører han to timer før jeg eller Müller tar over. Da får alle fire timer til å slappe før man skal kjøre igjen. Men noen ganger kan det hende at man kjører tre timers økter, forklarer Olsen om hvordan førerne fordeler løpet seg imellom.