Etter å ha drøftet saken siden 9-tiden, bare avbrutt av et kvarters pause, forelå det fortsatt ikke noe vedtak i 15-tiden. Det hadde da blant annet blitt stemt over habiliteten til rådmannen og ordføreren og drøftet om saken bør utsettes.
Med knappest mulig flertall, stemte ti for og ni mot at saken realitetsbehandles. Mindretallet stemte for utsettelse i den åpne voteringen. Forslaget om skriftlig votering ble nedstemt. Flere mente det ville gjort det lettere for enkelte å stemme det de selv ønsker.
– Dette er den tøffeste saken som er blitt behandlet i denne salen, sa Senterpartiets representant Hugo Salamonsen.
Nestleder Kjell Valter Sivertsen i Ap kalte Nordkapp en bananrepublikk og ble klubbet av ordføreren, før han trakk det tilbake fra talerstolen.
– Turismen vil øke, kineserne er på tur. Det må utredes mye grundigere hva offentlig regulering vil bety for Nordkapp, mente SVs representant Torger Samuelsen.
Høyres representant Tarald Nicolaisen sa det har vært vanskelig å være lokalpolitiker i denne saken.
– Jeg tror tonen og splittelsen blir større dersom saken blir vedtatt med minst mulig margin, sa han.
Ordfører Kristina Hansen (Ap) truet med å kaste ut fremmøtte som klappet eller jublet i salen, men utenfor rådhuset i Honningsvåg ble det jublet titt og ofte. Hun tok til orde for å få utført en avstemning om utsettelse av saken.
Folk hadde møtt opp for å demonstrere sitt syn på saken. Blant dem representanter fra Senterungdommen, nestleder Tara Helgesen og representant Tiril Olsen. De hadde tatt med seg skilt med følgende beskjed til kommunestyret: «Lenket til Nordkapp. Min fremtid!», fremgår det av direkteoverføringen til iFinnmark.
Med dagens ordning betaler Rica Eiendom en festeavgift på 80.000 kroner i året til staten for leie av platået. Avtalen gir Rica monopol på driften, som Scandic står for, ifølge Dagens Næringsliv.
Kostnaden for besøkende ligger på mellom 180 og 285 kroner. Rundt 300.000 mennesker besøker platået årlig.
Tidligere på dagen forkastet kommunestyret klagen fra Norsk Friluftsliv som krevde at fylkesmannen umiddelbart stanser avgiftsinnkreving på Nordkapp, og opphever kommunens løyve til hotellkjeden Scandic til å innkreve en såkalt friluftsavgift.
Forslaget til representanten Jan Olsen (H) fikk sju stemmer, og innstillingen til rådmann Raymond Robertsen ble vedtatt med 13 stemmer.
Torsdag avgjøres om Scandic fortsatt får enerett til å drive turistanlegg på Nordkapp. Investor Olav Thon mener attraksjonen bør være gratis for turister.
– Det er litt som om jeg skulle satt opp en bom på Karl Johan. Så kunne jeg fått betalt for at folk skulle inn der, sier 95-åringen til Dagbladet.
Nordkapp kommunestyre skal torsdag bestemme om Rica og Scandic får forlenget sin enerett på platået.
I dagens ordning betaler Rica Eiendom en festeavgift på 80.000 kroner i året til staten for leie av platået. Avtalen gir Rica monopol på driften, som de så leier ut til Scandic, ifølge Dagens Næringsliv.
Denne uken har Virke Reiseliv tatt til orde for økt konkurranse på Nordkapp. Blant aktørene som ønsker å konkurrere, er Hurtigruten, som lover å skape 160 nye arbeidsplasser, ifølge NRK.
Kostnaden for besøkende ligger på mellom 180 og 285 kroner. Omkring 300.000 mennesker besøker platået årlig. Thon mener disse bør kunne få nyte attraksjonen gratis. Han tilføyer at kommunen bør se etter nye løsninger.
– Jeg har Olav Thon-stiftelsen, som har store midler. Gjennom det gir vi bevilling til turistformål. Vi har blant annet gitt store beløp til Svolvær, der det ble bygget sherpatrapper, samt mange andre prosjekter. Kommunen burde søke Olav Thon-stiftelsen og kan fortsatt gjøre det, sier investoren.
Administrerende direktør Svein Arild Steen-Mevold i Scandic avviser Thons forslag.
– Det er kjempehyggelig at Thon plutselig har sånn godhet for Nordkapp. Men han bør gi pengene til det fondet som vi planlegger å opprette sammen med Rica Eiendom for å sikre bærekraftig utvikling på Nordkapp, sier han.
– Platået er en viktig arbeidsplass. Skal man drive lønnsomt, trengs adgangsbillett for å få det til. Sju til åtte måneder i året er det ikke lønnsomt å drive, sier han.