Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Dagen etter Brennpunkt-dokumentaren om sjokkerende behandling av griser rykket Gilde ut med en «skryteannonse» av deres svinekjøtt.

Gilde annonserte med reklameteksten «Står det Gilde på pakka, skal du være trygg på at kjøttet alltid er norsk og at dyra har hatt det bra. Holder man ikke standarden for dyrevelferd, leverer man ikke kjøtt til Gilde.»

Les også: Gilde trykket dyrevelferdsannonse etter NRKs grisedokumentar

Forbrukertilsynet reagerer på denne kampanjen, og sier til NRK at de vil følge med på produsentens markedsføring fremover.

– Jeg skjønner godt at forbrukerne blir opprørt og provosert når de ser den reklamen dagen etter det som var i nyhetene. Produsenter skal være forsiktige med å garantere noe 100 prosent, for det skal de kunne dokumentere fullt ut etterpå, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til NRK, skriver Kampanje.

Assisterende kommunikasjonsdirektør i Nortura, Eskil Pedersen, sier at han forstår at annonsen kan provosere, men at det var nødvendig.