Ifølge Medietilsynet haster det med å få på plass tiltak for å bedre forholdene for det kommersielle mediemarkedet, men svaret er ikke å svekke NRK.
Tirsdag leverte Medietilsynet sin rapport om NRKs bidrag til mediemangfoldet til kulturminister Trine Skei Grande (V).
– Medietilsynet har analysert NRKs virksomhet, særlig digitalt, både ut fra et innholds- og bruksperspektiv og i konkurransemessig sammenheng, nasjonalt og regionalt. Vår hovedkonklusjon er at NRK påvirker det samlede tilbudet til publikum positivt, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.
Velsand påpeker derimot at det kommersielle mediemarkedet står i en vanskelig transformasjonsfase – og da særlig lokale og regionale aviser.
– Den samfunnsviktige journalistikken er dermed under press. Vår vurdering er at det haster med å få på plass tiltak rettet inn mot disse aktørene, men at løsningen ikke er å svekke NRK, sier Velsand.
(©NTB)