Når nordmenn spiser mindre is, selges det desto mer sjokolade. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Været spiller en stor rolle når nordmenn fyller handlekurven. Lave sommertemperaturer har ført til mindre omsetning av iskrem, men desto mer sjokolade.

– Utviklingen for sjokoladesalg har vært flat hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Men i sommer har salget økt kraftig med rundt 30 prosent, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken i Orkla til NTB.

Tallet gjelder det totale sjokoladesalget i Norge.

– Generelt vet vi at været spiller inn på sjokoladeforbruket. Er det varmt, går salget ned, sier Stokken.

Også Norgesgruppen, som består av Kiwi, Meny, Spar og Joker, melder om økt sjokoladesalg.

– Iskremsalget har gått ned, men sjokoladesalget hadde en vekst på cirka 20 prosent i mai og juni, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

Normal iskremsommer

Norgesgruppens iskremsalg har falt nesten seks prosent fra samme periode i fjor.

– Nordmenn vet å kose seg. Så selv om været er dårlig og vi spiser mindre is, er summen av lastene noenlunde stabil, sier Kine Søyland i Norgesgruppen.

Også Coop Norge opplever en samtidig økning av sjokoladesalget og nedgang i iskremsalget sett opp mot fjorårets rekordvarme sommer. I juni var nedgangen på 4 prosent, men kommunikasjonssjef Lise Mette Kjellberg mener iskremsalget er i tråd med normale forventninger.

– Eller er det en ganske normal sommer når det gjelder salg av produkter, sier Kjellberg.

Ingen endring etter svinedokumentar

De foreløpige salgstallene tyder også på at grillværet har hatt større innvirkning på salget av norsk svin, enn dokumentaren som ble sendt på NRK 19. juni. Forholdene som ble avdekket hos flere norske gårder i Brennpunkt-dokumentaren, rystet politikerne og førte til flere politianmeldelser.

Det er imidlertid for tidlig å si om dokumentaren har hatt en innvirkning på sommerens salg, melder flere distributører og leverandører av norsk svin som NTB har vært i kontakt med.

– Vi klarer ikke å se noen endringer i salgstallene som kan tilskrives et endret forbruksmønster etter dokumentaren. De endringene som er, er små og kan forklares med kampanjer og tilbud og manglende grillvær, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Lise Mette Kjellberg.

Heller ikke Nortura har merket en nedgang i salget, mens Rema 1000 oppgir at de har merket større oppmerksomhet rundt økologiske svineprodukter og god dyrevelferd.