Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Lesertallene for papiravisene har falt med 11,3 prosent det siste året. Også på nett er det nedgang, mens den positive utviklingen fortsetter for mobilutgavene.

Mediehusenes nettaviser hadde en nedgang på 4,1 prosent fra 2015/2016 til 2016/2017. I samme periode økte lesingen av mobilutgavene med 7,6 prosent, viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Statistikken viser at 82 prosent av Norges befolkning bruker innhold fra norske mediehus hver dag. 61 prosent leser norske nettaviser daglig, mens papirutgavene når 46 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 43 prosent.

– Norsk journalistikk står fortsatt sterkt, noe som den daglige dekningen på 82 prosent viser tydelig. Det var ventet at lesertallene for papiravisene ville falle, men det er positivt at innholdet stadig oftere leses på mobile flater. Derfor er det gledelig at våre medlemmer satser på godt norsk digitalt innhold, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Kun 6 av de 152 avistitlene som ble rapportert, har fått flere lesere, mens 99 aviser har fått færre. VG er Norges største mediehus, mens Aftenposten er landets største papiravis.

(©NTB)