SV kritiserer regjeringen for kutt til sikring av riksveier og kaller rasene i Jølster en varslet katastrofe. Regjeringen avviser kritikken.
I revidert nasjonalbudsjett reduserte regjeringen bevilgningen til skredsikring av riksveier med 180 millioner. Tirsdag ettermiddag raste jordmasser over flere veier i Jølster.
SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes sier til Dagbladet at det har vært advart mot for dårlig skredsikring så lenge han har vært politiker. Han kaller rasene en varslet katastrofe.
– Regjeringen har neglisjert rassikring i mange år. I stedet har de prioritert gigantiske motorveiprosjekter som Frp har lovet velgerne sine. Det er farlig, for denne typen skred kommer til å øke og øke i omfang, sier Fylkesnes.
Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet avviser overfor avisa at det er snakk om et kutt, men at det er en teknisk endring.
– Vi har en portefølje i Nasjonal transportplan som er vedtatt av Stortinget. Alle disse går som planlagt. Noen går raskere enn planlagt, noen seinere. Det er handler om rasjonell framdrift, å kalle en teknisk endring for et kutt blir et billig retorisk poeng, sier Skjervold.
Astrup etter rasene: – Sikkerheten må bli bedre
Flere hundre personer har manglet strøm og internett etter rasene i Jølster. Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) sier løsningene må blir mer robuste.
I rasene tirsdag ble fem basestasjoner slått ut, og flere fiberkabler røk, ifølge NRK. Mange var frustrerte i tiden etter rasene siden de ikke fikk kontakt med familiemedlemmer og venner som befant seg i nærheten av rasområdet. På det meste var rundt 30 personer ikke gjort rede for.
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) sier til kanalen at regjeringen stiller klare krav til teleselskapene og at sikkerhetsløsningene må bli bedre i fremtiden.
– Vi som samfunn blir mye mer avhengige av denne teknologien fremover. Stadig flere tjenester blir digitale: Det betyr at vi ved store hendelser blir mer sårbare, og konsekvensene blir større. Sikkerheten og robustheten ved løsningene vi velger må bli enda bedre i fremtiden enn de er i dag, sier Astrup.