Fra 1. januar får ikke bussjåfører og deres familie ta bussen gratis lenger.
– Det er organisert tyveri fra bussførerne. Vi har gitt fra oss lønn gjennom flere lønnsoppgjør for å finansiere ordninger som frikort. Nå tar de det fra oss uten at vi får noe igjen for det, sier Eriksen, som er nestleder i Bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening til Klassekampen.
Han får støtte fra Fellesforbundets bransjeråd for buss.
– I realiteten kommer mange sjåfører til å si fra seg frikortet. Bussjåførene mister altså en viktig fordel uten at det gir penger i statsbudsjettet, sier leder Per Ole Melgård og legger til.
– Hele bransjen er jo på anbud. Anbudssystemet har bidratt til press om å stadig gjøre ting kjappere og billigere og enklere. Det betyr kortere pauser og at vi må kjøre like fort fra A til B selv om det er flere biler på veiene eller flere folk på bussene, sier han.
Bussbransjen sliter med rekruttering og gjennomsnittsalderen i yrket er mellom 55 og 60 år.