Meningsmålere sitter på informasjon som i teorien kan brukes til å påvirke resultatene av undersøkelser. Illustrasjonsbilde, Pixabay

Velger Norsk Gallup medlemmene av GallupPanelet basert på politiske overbevisninger?

Norsk Gallup er en del av Kantar TNS, som er Norges største selskap innen analysebasert rådgivning.Undersøkelsene spenner fra hva slags juice man foretrekker til spørsmål om innvandring, skatt, vindmøller og andre politiske spørsmål.

Mange av undersøkelsene gjennomføres ved såkalt tilfeldig utvalg, hvor man kontakter tilfeldig utvalgte personer via telefon, e-post etc. Men i tillegg bruker Kantar TNS en fokusgruppe.

GallupPanelet

GallupPanelet er et undersøkelsespanel som består av ca. 40 000 mennesker over 15 år som svarer på spørreundersøkelser regelmessig. Man kan ikke melde seg inn som deltager, rekruttering foregår ved invitasjon. Deltagere blir premiert med poeng etter hvor mange undersøkelser de svarer på, disse poengene kan siden brukes som valuta i en gavekatalog.

Resett ble kontaktet av en fast leser, en tidligere oljearbeider som har vært medlem av GallupPanelet noen år. I disse årene har han fått tilsendt undersøkelser om alle mulige temaer, også rene politiske undersøkelser. Men nå virker det som om noe har skjedd.

Kilden forteller at han for en tid siden ble tilsendt en personlig spørreundersøkelse fra Kantar TNS. I e-posten fra Kantar TNS står det blant annet:

«Som medlem av GallupPanelet har vi tidligere bedt deg fylle ut noen bakgrunnsvariabler. Dette er blant annet informasjon om antall personer som bor i husstanden, utdanning  og jobbstatus. Vi bruker informasjonen for at du skal få undersøkelser som er bedre tilpasset din livssituasjon og profil. En gang i året ber vi deg gå i gjennom og oppdatere denne informasjonen for å gjøre din opplevelse av å være medlem av panelet bedre.»

Les også: Sensasjonelle meningsmålinger i Danmark

Så følger selve undersøkelsen

Det starter med de vanlige spørsmål om utdannelse, sivilstand, arbeid, inntekt etc. Deretter følger det noen spørsmål om medievaner. Så kommer den delen av undersøkelsen som er noen få holdningsspørsmål.

Herunder blir man først bedt om å svare på hvilket parti man stemte på ved sist valg. Deretter skal man ta stilling til en rekke påstander. Noen eksempler:

* Det må legges begrensninger på biltrafikken i storbyene
* Vi har nok innvandrere og asylsøkere her i landet
* Et høyt skattenivå sikrer fellesgodene
* Flere offentlige oppgaver burde utføres av private
* Dagens ungdom har mye å lære av de eldre
* U-landenes problemer angår oss alle
* Det offentlige blander seg for mye inn i folks privatliv

Vår kilde har jobbet mange år offshore i oljenæringen. Han stemte FrP ved siste stortingsvalg, og svarte helt enig på påstanden «Vi har nok innvandrere og asylsøkere her i landet».

Etter at han sendte inn svarene har han deltatt i flere undersøkelser i regi av GallupPanelet. Men ikke en eneste av disse undersøkelsene har hatt politiske temaer, kun trivielle ting som juicepreferanser og hva han ser på TV og slike ting.

Selektive målinger

Kilden reagerer, og spør seg: Kan det være slik at Kantar TNS velger ut hvem de sender de politiske undersøkelsene til, basert på hvilke politiske oppfatninger som er blitt oppgitt i den personlige kartlegningen?

Spørsmålet blir ikke mindre aktuelt av at det står i invitasjonen, svart på hvitt: «Vi bruker informasjonen for at du skal få undersøkelser som er bedre tilpasset din livssituasjon og profil.»

Med informasjonen Kantar TNS har om medlemmene i GallupPanelet er det i teorien mulig å velge ut hvem man sender en undersøkelse til for å skreddersy resultatene. Man kan velge ut deltagere utfra ønsket resultat.

Det er selvsagt ingen konkrete ting som tilsier at det foregår på denne måten. Men som Kantar TNS selv skriver: De velger å tilpasse hvilke undersøkelser den enkelte får delta i ut ifra profil og livssituasjon. Dette betyr at muligheten for manipulering av resultatet er svært lett tilgjengelig. Erfaringene med meningsmålinger i forbindelse med både Brexit og presidentvalget i USA i 2016 viser jo at det ikke er et ukjent fenomen at så og si alle meningsmålinger tar feil.

Segmentering

Hvorfor velger ikke Kantar TNS å benytte seg av et tilfeldig utvalg?

Vi kontaktet Kantar TNS, og slo av en prat med avdelingsleder Roar Hind. Han forklarer bakgrunnen for kartleggingen slik:

– Dette gir oss muligheten til å segmentere våre undersøkelser bedre, slik at våre kunder får best mulig informasjon. Dette optimaliserer ressursbruken, både for oss og for deltagerne i GallupPanelet.

Kan misbrukes

– Men ser du ikke at dette kan misbrukes når det gjelder politiske spørsmål?

– Jo, jeg ser at det er en teoretisk mulighet for det. Men dette er ikke vår intensjon, og Kantar TNS har som Norges største meningsmåler et godt og solid rykte som vi ikke ville risikere å sette på spill. Det er utelukket at vi vil bruke denne informasjonen for å oppnå spesifikke resultater i undersøkelser som omhandler politiske holdninger.

Hvis det er andre medlemmer av GallupPanelet som har lignende erfaringer, vit at hos Resett mottas alle tips med takk.