Inkludering og mangfold er noe det snakkes mye om i norsk politikk, men resultatet av Oslo-politikeres bilfrie politikk får store og omfattende konsekvenser for befolkningen.
Resett har intervjuet en som har fått hverdagen sin endret drastisk med politikernes ambisjoner om bilfritt byliv. Han heter Carl Lund.
I 1999 ble Lund utsatt for en hendelse som endret livet hans. Han ble overkjørt av en bil, hvilket resulterte i at Lund fikk både nakke og rygg ødelagt. I tillegg til de fysiske skadene, lider Lund av PTSD etter hendelsen.
Les også: Møte i Frp om bompenger
Fikk livet snudd på hodet
Lund er Osloborger, og er avhengig av bil for å fungere i hverdagen. De nye bomringene, manglende og dyre parkeringsplasser, samt innstramming av HC-kortet, en parkeringstillatelse for forflytningshemmede, har nå frarøvet Lund det hjelpemiddelet han trenger for å leve et fullverdig liv.
Han forklarer at tannlege, frisør og andre tjenester han har benyttet seg av i en årrekke, nå er vanskelig å bruke. Han får heller ikke besøkt venner eller familie, og er fullstendig avkortet sosialt:
– Jeg blir sittende hjemme på grunn av bompenger og parkeringsmuligheter.
– Er ikke kollektivtrafikk noe alternativ for deg?
– Nei. Det har jeg prøvd mange ganger, men det får jeg ikke til.
Lund forklarer at hans PTSD trigges i situasjoner med store folkemengder, som når han benytter kollektivtrafikken.
Innstramminger i HC-kort
– Har du HC-kort?
– Nei, her er den artige greia med det P-kortet. Det er at før det ble bystyreskifte, så kunne man søke det parkeringskortet på grunn av psykiske lidelser, men før det bystyret som er nå så hadde jeg jo egentlig ikke behov for det. Det var ikke så galt med bompengene inn til sentrum, og man fant nå alltids en parkeringsplass.
Innstrammingen i utdeling av HC-kort skaper utfordringer for flere mennesker med forflytningsvansker. Brukere som tidligere har være innehavere av HC-kort, får nå avslag. Oslo kommune spesifiserer at søker må ha legeerklæring som dokumenterer at vedkommende ikke kan gå, eller har store vanskeligheter med å bevege seg over en viss avstand. Det kan synes å fremkomme av søknadsskjema på Oslo kommunes hjemmeside, at søknad om HC-kort kun gjelder personer med fysiske bevegelsesvansker.
Videre fremstilles det krav om dokumentasjon på hvilke spesifikke steder søkeren har utfordringer med å parkere, som eksempelvis nærbutikk eller lege. Det kan oppfattes som kommunen ikke kan gi ut flere HC-kort enn tilgjengelige plasser, hvilket skaper et stort problem i nettopp Oslo, da flere parkeringsplasser er fjernet.
Les også: Bompengepartiet får delta i NRKs valgsendinger
Kasteball
Lund opplyser om at det var legen som startet utfylling av søknad om HC-kort, og at legen da oppdaget at psykiske lidelser ikke var grunnlag for HC-kort lenger. I etterkant av dette har Lund forsøkt å få svar på om HC-kort er aktuelt for ham. Spørsmålet ble rettet mot byrådsleder, der ble han henvist videre til Bymiljøetaten, som kun svarer at det ikke foreligger noen søknad og dermed unngår å svare konkret på spørsmålene hans, og henviser han deretter til informasjonen, som ligger på Oslo kommunes hjemmesider.
– Jeg skulle søke HC-kortet sammen med legen, men på søknadsskjema har de nå fjernet psykiske lidelser. Og så klarer jeg å gå mer enn hundre meter, men skal jeg bevege meg på hardt underlag, som for eksempel asfalt, over lengre strekninger må jeg ta store doser sterke smertestillende på grunn av skader.
Bil er avgjørende for Lunds bevegelsesfrihet og trygghet, denne bevegelsesfriheten og tryggheten er han nå frarøvet.
– Det gjør at jeg ikke har noe sosialt liv, forteller Lund.