Direktør i Helsedirektoratet Bjørn Guldvog advarer mot store forskjeller i helsetilbudet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Det er store forskjeller i kvaliteten på helsetjenestene. Det bekymrer helsedirektør Bjørn Guldvog.

– Helsetjenestene gir stadig mer og bedre behandling, men vi ser samtidig store variasjoner både geografisk og mellom ulike tjenesteområder i helsetjenesten. Forskjellene må reduseres for å gi pasientene et bedre tilbud, sier Guldvog i sin årlige helsetale.

– Bekymringsfull utvikling

Ulikhetene gjelder både tjenesteomfang, behandlingspraksis, ventetider og ressursutnyttelse. Dette går fram av resultatene fra nasjonale kvalitetsindikatorer som ble lagt fram torsdag.

Det kan være ulike grunner til forskjellene, påpeker Guldvog.

– Men vi ser på trendene over tid at det er en bekymringsfull utvikling på en del indikatorer. For eksempel vet vi at det kan ha betydning for overlevelse at hofteproteser blir operert innen en viss tid, sier han.

I alt brukes 174 indikatorer til å måle kvaliteten i helsetjenesten. Disse viser blant annet at færre hoftebrudd blir operert til anbefalt tid. Her er det store regionale forskjeller, påpeker helsedirektøren.

Flere fristbrudd

De viser også at den gjennomsnittlige ventetiden i somatisk helsetjeneste fortsetter å gå ned, fra 61 dager i 2016 til 58 dager i 2017. Men samtidig har andelen fristbrudd, det vil si for pasienter som har fått en frist for helsehjelp, økt, både når det gjelder pasienter på venteliste og pasienter som er i behandling.

Også her er det store forskjeller mellom helseregionene.

På den positive siden viser indikatorene blant annet god utvikling når det gjelder behandling av hjerneslag, pakkeforløp for kreft og mindre bruk av antibiotika på sykehus.

(©NTB)