Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i Schibsted da han la fram regnskapet for siste kvartal i 2017. Torsdag ble resultatet for første kvartal i 2018 lagt fram. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Mediekonsernet Schibsted økte omsetningen i første kvartal med 9 prosent målt mot samme periode i fjor og økte overskuddet til 169 millioner kroner.

Første kvartal i fjor hadde Schibsted en omsetning på akkurat 4 milliarder kroner. I år steg omsetningen til 4,357 milliarder, Etter skatt endte resultatet på 169 millioner kroner, mot 43 millioner kroner året før.

– I første kvartal økte vi lønnsomheten og kontantstrømmen, drevet av sterk vekst i Markedsplasser og Schibsted Vekst, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding fra selskapet

I meldingen framheves det også at VG og svenske Aftonbladet leverer bedre avkastning på nettvirksomheten, mens de andre avisene i konsernet vokser på digitalt abonnement.

Inntektene fra den nettbaserte virksomheten er nå VGs største inntektskilde, skriver Dagens Næringsliv. I første kvartal kom 235 millioner kroner fra digitale inntekter, mens papiravisen sto for en omsetning på 208 millioner kroner.

(©NTB)