Illustrasjonsbilde. Foto: Tore Meek / NTB

Kommunene er ansvarlige for tidlig kvalifisering, introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnsfag, i henhold til lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid.

Når det gjelder opplæring, har fylkeskommunen ansvar for å tilby videregående opplæring for unge og voksne, og Resett har stilt seksjonsleder for voksenopplæring og karriereveiledning i Viken fylkeskommune, Bjørn Magnus Johansen, noen spørsmål.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=»show» ihc_mb_who=»1,2,3,7,8,9,10,11,12″ ihc_mb_template=»3″ ]

– Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt for en innvandrer å komme inn på et norskkurs nå?

– Fylkeskommunen tilbyr ikke norskkurs, men videregående opplæring som fører til studiekompetanse eller yrkeskompetanse for alle innbyggere. Videregående opplæring for ungdom er styrt av søknadsfrister og oppstart av nytt skoleår i august. Alle søkere med ungdomsrett til videregående opplæring får plass fra gjeldende skoleår.

I Viken tilbyr vi også kombinasjonsprogram for ungdom (16–24 år) med kort botid. Opplæringstilbudet har løpende inntak. Videregående opplæring for voksne har ingen søknadsfrist. I Viken fylkeskommune har vi oppstart to ganger per år og tilbud om opplæring på kveld eller dag.

– Hvordan foregår undervisningen?

– Norskopplæring inngår både som eget fag og som en integrert del i alle fag på alle utdanningsprogram. Alle som går i videregående opplæring, har rett til tilpasset opplæring.

Norskopplæring på Bærum kommunale voksenopplæringssenter i Sandvika, slik det var for nesten 20 år siden. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB

Dersom en ungdom mangler norskkompetanse for å følge ordinær opplæring, har også eleven rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 3-12.

Særskilt språkopplæring kan være:

  • Særskilt norskopplæring: Forsterket opplæring i norsk
  • Morsmålsopplæring: Opplæring i elevens morsmål
  • Tospråklig fagopplæring: Opplæring i fag på norsk og på elevens morsmål

Som nevnt i punkt 1, tilbyr vi også kombinasjonsprogram i Viken. Opplæringen her innebærer mer grunnskoleopplæring, hvor elevene jobber med fag og innlæring av språk parallelt. Det undervises på fire nivåer i hvert av fagene: norsk, engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag. Deltakere i voksenopplæringen som mangler norskkompetanse, vil få tilbud om ett år ekstra med videregående opplæring i norsk og engelsk og ev. andre fag. Tilbudet kalles «Tilpasset språkopplæring i Viken».

– Hva slags krav stilles det til den minoritetsspråklige i form av engelskkunnskaper uten at det kreves tolk?

Foto: Berit Keilen / NTB

– Skolene bruker ikke tolk i opplæringen, men skolene kan benytte tospråklige lærere hvis det er nødvendig. Når det gjelder informasjon og veiledning til innbyggere der man ikke har felles språk, forholder Viken seg til Lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk mv. (tolkeloven).

– Hva slags ekstra utfordringer møter dere under pandemien?

– De videregående skolene har i perioder forholdt seg til rødt nivå. Det betyr at elever og deltakere har hatt en kombinasjon av skole – og digital opplæring. Vi er ikke kjent med at det er gjennomført eller igangsatt forskning på dette, men henviser til rapportene tilgjengelig på Folkehelseinstituttets sider.

– Hvor mange innvandrere har søkt om norskopplæring siden pandemien startet, og hvor mange har begynt?

– Norskopplæring foregår på ulike forvaltningsnivåer og er som tidligere nevnt en integrert del av opplæringen. Svaret kan derfor bare basere seg på generelt grunnlag. Viser til nærmere informasjon Vi i Viken 1/2021 Kunnskapsgrunnlag for integrering.

[/ihc-hide-content]

Hvor mye strøm trekker gatebelysningen i Norge og hvordan kan det spares inn? (+)