Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Den verdenskjente krabbebåtskipperen og Discovery-stjernen, Sig Hansen, eller Sigurd Jonny Hansen som han egentlig heter, er mannen bak oppfinnelsen som han mener vil revolusjonere krabbefiske. Han er født, oppvokst og bosatt i Seattle, men foreldrene hans er fra Åkra på Karmøy.

Hansen tilbragte alle barndommens sommerferier på Åkra, og han er krystallklar på at dette fremdeles er hans andre hjem. At det var på Karmøy hans eget krabbeagn akulle lanseres var egentlig ganske tilfeldig, men likevel helt naturlig for hovedpersonen selv.

– Vi selger alt mulig, både krabbe, laks, TV-spill og bøker, og ideen om å lage et godt og naturlig krabbeagn har vært der lenge. Det var likevel ikke før Jens Inge (Eng) og Sturla (Fjellvang) kom inn i bildet at dette gikk fra en drøm til et reelt produkt som fungerer, sier Hansen til Hooked.

Agnet, som er spesielt utviklet for taskekrabbe, gir fra seg en sterk lukt som varer i opptil 48 timer. Det gir krabbene som er langt unna den tiden de trenger for å komme til det utsøkte måltidet i teina.

Lanseringen, som skjedde i en beskjeden Viknes 770 båt ved innseglingen til Skudnes, er langt unna det han er vant til på det frådende Beringhavet. Men Sig Hansen elsker sjøen og krabbefiske.

Flere måneder før den beste taskekrabbetiden, drar han opp 11 krabber i den første teinen. Krabbeagnet, som er en fôrbrikette fra Hansens eget produkt, har gjort jobben i løpet av natten.

– Her kan du bare tømme teinen for krabbe og få den ut igjen. Du kan fiske to døgn med det samme agnet, og det kan du ikke med fersk fisk. Etter en dag i sjøen er ferskt agn utvasket eller oppspist, men vårt agn bare fortsetter å fiske, gliser den rutinerte krabbefiskeren.

Ingrediensene i agnet er naturlig nok hemmelige, men det dreier seg om et bærekraftig produkt, hvor størstedelen består av fiskeavfall fra industrifisket.

Sturla Fjellvang, er hjernen i produksjonen. Han er stillasarbeider av yrke, men også selvlært agnkjemiker.

– Vi har en kjempeliste med ingredienser som fungerer på forskjellige fiskearter, og vi hadde også en viss peiling om hva som ville funke på krabbe, men ting måtte jo testes. De første fosøkene var så som så. Det kom krabbe i teinene, men ikke de mengdene vi var ute etter. Etter hvert gikk vi all in, og fylte på med godsaker til krabbene, og da ble det fulle teiner, sier Fjellvang.

Daglig leder er Jens Inge Eng, som til daglig jobber med tekstiler.

– Det hele begynte med klær, men jeg er en ivrig krabbefisker på hobbybasis selv, og jeg har unger som liker å være med på sjøen. Problemet er at de blir sjøsyke når vi må ligge lenge og duppe mens vi fisker etter agn, så jeg har lenge tenkt at det burde finnes et alternativ for slikt. Via Validé ble jeg kjent med Sturla, og snart var vi gang med prøving og feiling, sier Eng.

Gutta har fått to millioner kroner i utviklingsstøtte av Inovasjon Norge, og de markedsføres av utstyrsgiganten Leschbrandt.

– Agnet er nå lansert for hobbyfiskere, og tilbakemeldingene er gode. Forventningene våre er at dette skal bli det foretrukne agnet for alle hobbyfiskere. Nå begynner jobben mot yrkesfisket, og vi satser på å være klare med et yrkesfiskeagn som kan leveres i tonnasje i løpet av høsten. Fremover ser vi for oss å produsere agn til både kreps, hummer og andre krabbearter også, og ti år frem i tid tror jeg vi leverer  agn til hele Europa og Nord-Amerika, avslutter Eng.