I økende deler av landet er dagens skole meningsløs. Det var en god grunn for oss å flytte fra Norge til en topp utenlands skole for vår gutt, snart i sitt tredje klassetrinn. For utviklingen i Norge er preget av elev-frekkhet, knapt uten disiplin og nærmest klasseromskaos. Det omtalte jeg senest i forbindelse med Simon Malkenes-rapporten. Lektoren synes imidlertid å ha vært relativt mild ved ikke direkte å henge ut skoleledelsene, som hverken kan eller vil hjelpe lærerne på en effektiv måte. Dertil synes de altfor «myndighets-bundet» og/eller for feige; og gradvis går det derfor fra vondt til verre.
Kjetil Rolness skriver i Dagbladet om håpløsheten blant lærerne. Her ble det påpekt at lærerne snakker seg imellom, men kommer ingen vei med ledelsen, som slår det hele vekk med at dette er spørsmål om klasseledelse. Kronikken var god, men for lang til å gjengi her. Men iallfall la meg «anmelde» den:
Rolness har sammenfattet en lærers skildring fra en lukket Facebook-gruppe som forteller om aggressive elever som saboterer: Du føler deg maktesløs helt alene med verstingene, for du har ingen sanksjonsmuligheter som svir. Han pekte på kultur-faktoren: «Problem-elever med norsk bakgrunn har vokst opp i en «protestantisk» kultur, der skyldfølelsen står sentralt. Da kan du oftere appellere til samvittigheten, enn overfor barn som er mer ytrestyrte og vant til fysisk avstraffelse hjemmefra. De kan respektere en svær og brysk dørvakt, men ikke en frustrert lærer som pent ber dem om å slutte å ødelegge for seg selv og andre».
Eksempelet som brukes er en nordafrikansk gutt. Han er suveren, han har ingenting å frykte. Det handler om ære og respekt banket inn i ham fra barnsbein av. Innrapporteres han til rektor bare hånler han. Resultatet blir heller at læreren blir innkalt til rektor for en «tilrettevisning» for å ha «krenket» elever. Elevene gir blaffen, for de mangler motivasjon. For de har uansett «rett» på undervisning, sågar på videregående skole, selv om de knapt skriver eller kan regne. Håpløst.
Verstingene kan ikke utvises, og skolene med lavest inntakspoeng kan ikke avvise elever selv om de ikke engang har fullført grunnskolen. Og i fjor ga et enstemmig og grundig «bortreist» Storting dem enda en rettighet: Retten til å «slippe» episoder og hendelser som «fører til en subjektiv følelse av ubehag». En vid og diffus krenkelsesparagraf (Opplæringslovens 9A-5) brukes nå sågar av skoleledere mot «brysomme» lærere, og av elever mot lærere de ikke liker. Bare i Oslo er det hittil oppstått 61 slike saker.
Norge er på villmannsferd til fortapelse – selv med en borgerlig regjering
Nylig kritiserte jeg regjeringen for å ha re-bekreftet Opplæringsloven, som i hovedsak var forfattet av sosialistene med Øystein Djupedal (SV) som hovedarkitekt. Over 442 sider er ordet «krenkelser» brukt 960 ganger, og uten synlige innvendinger eller tanker fra tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens side. Har han lest den?
Uten god skole synker Norge raskt til et middelmådighetens land. Frem til 60-tallet kunne man, med utgangspunkt i en god artium, komme rett inn på utenlandske prestisjefylte universiteter. Ikke nå lenger. Jeg må si meg forbitret på landets, ja på oss alles vegne. Som Venezuela har vi vært begunstiget med olje-rikdom, men som Venezuela har vi for egen hånd ødelagt oss selv. Jeg gir norsk overmot og naiv sosialisme skylden. Inntil nylig ble forøvrig Venezuela av NRKs utsendinger fremholdt i rosende vendinger. Mens landet kanskje er verdens verste eksempel på sosialistisk vanstyre. Nesten alle som kan flytter derfra.
Alt mens vi i det høye nord inviterer fremmede inn og skremmer bort våre egne, med den tillatte fatale kombinasjonen av krekelsestyranni og rettighetstyranni.
Men dammen brister. Selv riksmedia greier ikke lenger å skjule sannheten med hensyn til den multikulturelle volden i Oslo, samt de katastrofale skole-realitetene. Det eneste partiet som har advart oss er FrP, som fikk mer enn rett. En nylig gallup viste forøvrig at 33 % av journalistene ville stemt Rødt eller SV mens bare 3 % ville stemt FrP. Snakk om slagside mot fornuften og mot folkets favoritt, Sylvi Listhaug. For vold og trusler mot lærerne er nå øket med 63 % siden i fjor og, det ble innrapportert 3170 episoder – hvorav 436 var svært alvorlige hendelser.
Jeg må gi Kjetil Rolness siste ord, og han konkluderte slik: «Hit er vi altså kommet, læreren skal ikke krenke elevenes følelser med å lede undervisningen».