Den selvkjørende Uber-bilen som kjørte på en kvinne i Arizona i mars, slet med å identifisere henne som fotgjenger, ifølge en foreløpig rapport om dødsulykken.
Bilen ble testet i tettstedet Tempe i delstaten Arizona i USA da ulykken skjedde. Hendelsen fant sted etter mørkets frambrudd, og kvinnen var på vei over en flerfelts vei mens hun trillet en sykkel da hun be påkjørt.
Ifølge en innledende rapport fra National Transport Safety Board (NTSB) om ulykken ble kvinnen registrert av den selvkjørende bilens kollisjonssensorer 6 sekunder før ulykken inntraff.
Bilens programvare klassifiserte henne først som et uidentifisert objekt, deretter som et kjøretøy, og til slutt som en sykkel, og slet med å finne ut av hvilken retning hun bevegde seg i, ifølge rapporten.
Av rapporten går det også fram at kun 1,3 sekunder før kollisjonen slo Ubers programvare fast at nødbremsene måtte brukes. Ifølge Uber er imidlertid nødbremsene deaktivert når kjøretøyet styres av en datamaskin.
I rapporten heter det også at Ubers selvkjøringssystem «er avhengig av en oppmerksom operatør som kan ta grep hvis systemet mislykkes i å opptre slik det skal under testing».
Videre heter det at den 44-årige operatøren begynte å bremse først etter at kollisjonen fant sted, og at en video fra inne i bilen viser at hun så ned flere ganger før kollisjonen. Selv har hun sagt til etterforskerne at hun overvåket selvkjøringssystemet.
Kvinnen som døde etter å ha blitt påkjørt av den selvkjørende SUV-en, var ifølge NTSB påvirket av metamfetamin og marihuana da ulykken skjedde.
Ulykken har ført til at Uber har stanset testing av førerløse biler i flere amerikanske byer.
(©NTB)