Illustrasjonsbilde av de nye Hurtigruteskipene. Skipene skulle etter planen leveres i år og neste år, men nå er begge forsinket. Foto: Hurtigruten / NTB scanpix

De to nye hurtigruteskipene må trolig bygges om. Skipene har vist seg å være for tunge, skriver Dagens Næringsliv.

Først etter at MS Roald Amundsen var sjøsatt i vinter, ble det oppdaget at skipet var for tungt. Nå må deler av skipet bygges om. Også søsterskipet MS Fridtjof Nansen er forsinket.

Hovedtillitsvalgt Olav A. Høydalsvik ved Kleven Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre, som står for design og bygging, sier deler av overbygget av stål må fjernes.

– Vi må fjerne én eller to etasjer med stål på toppen. Stålet skal skiftes ut med aluminium. Dette arbeidet blir ferdig over ferien, sier han til Dagens Næringsliv.

Klevens konsernsjef Karsten Sævik forsøker å tone ned problemet.

– Det kan hende vi må bytte ut noe stål med aluminium, men neppe i et så stort omfang at vi må bygge om to hele dekk, sier han.

4.500 turister berørt

Ifølge avisen blir MS Fridtjof Nansen forsinket fram til tidligst 2020, som følge av arbeidet med søsterskipet MS Roald Amundsen.

– Det er en følgeforsinkelse etter at det første skipet ble forsinket, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Mellom 500 og 1.000 turister hadde bestilt cruiseturer med skipet, mens rundt 3.000 hadde bestilt tur med MS Roald Amundsen.

– Så snart vi fikk vite fra verftet at det neste skipet ble forsinket, kontaktet vi alle passasjerene som er berørt, sier han.

Ekstra kostnader

Forsinkelsene gir et stort inntektsbortfall for Hurtigruten, og store ekstrakostnader for Kleven.

Verftet ble reddet fra konkurs i fjor da både Hurtigruten, investor Petter Stordalen og flere andre eiere gikk inn med 300 millioner kroner i frisk egenkapital.

Ifølge Sunnmørsposten vil kostnadene med å skifte ut stål med aluminium av to dekk komme på rundt 20 millioner kroner.

– At det skjer feil underveis både på design, engineering og under byggingen av slike fartøy er ikke unormalt. Dette er svært krevende skip både å designe, engineere og bygge, med mye nytt regelverk å forholde seg til, sier konsernsjef Karsten Sævik til Sunnmørsposten.

(©NTB)