Havet utenfor Kristiansund 19931201:DRAUGEN ÅPNET. Draugen plattformen åpnes av kong Harald. Dette er den første plattformen for er i drift nord for Stadt. Bildet: Draugen-plattformen, detalj, flammer fra avbrenningstårnet for gass. FOTO: Jon Eeg / NTB / SCANPIX

Petroleumsselskapet Equinor ønsker å elektrifisere tre oljeplattformer som i dag drives med gassturbiner. Omleggingen kan kutte CO₂-utslippene kraftig.

Ifølge Equinor , tidligere Statoil, vil en omlegging til elektrifisering fra land kunne kutte CO₂-utslippene fra Troll C og Sleipner-området med over 600.000 tonn årlig.

Selskapet jobber nå sammen med sine partnere med å se på muligheten for å elektrifisere Troll C og Sleipner feltsenter med den tilknyttede Gudrun-plattformen i Nordsjøen.

– Equinors ambisjon er å fortsatt være en av verdens mest karboneffektive produsenter av olje og gass. Vi undersøker å få plattformer i Troll- og Sleipner-området koblet til landstrøm, ved å utnytte og utvide eksisterende infrastruktur fra land. Lykkes vi med arbeidet, vil det sette oss enda bedre i stand til å levere sikker drift med høy verdiskaping og lave karbonutslipp fra felt vi opererer på norsk sokkel, sier konserndirektør for norsk sokkel i Equinor, Arne Sigve Nylund.

Utfordrer Equinor

Nyheten blir tatt godt imot både hos miljøbevegelsen og Miljøpartiet De Grønne:

– Det er en gledelig nyhet at Equinor vil elektrifisere disse plattformene. Plattformene drives i dag med gasskraftverk og utgjør store punktutslipp av CO₂. Nå kan vi bli kvitt disse, sier leder Marius Holm i Miljøstiftelsen ZERO.

Han er spent på hvilken elektrifiseringsløsning Equinor velger å gå for, og understreker at dersom valget faller på havvind, kan man slå to fluer i ett smekk, med både elektrifisering av plattformene og samtidig skape et viktig hjemmemarked for norsk havvindindustri.

– Jeg vil utfordre Equinor til fremover å vurdere elektrifisering av alle eksisterende plattformer med nytt kraftbehov og ved eventuelle nye feltutbygginger, sier han.

– Fin start

Stortingsrepresentant Per Espen Stoknes for Miljøpartiet De Grønne kaller dette positive toner, men fastslår samtidig at elektrifiseringsplanen ikke er nok dersom man skal nå målene i Parisavtalen.

– Equinor har endelig skjønt at det er smart med grønn vekst. Dersom de fortsetter med disse tiltakene, og samtidig bygger storskala havvind, kan de få det til innen 2030, sier Stoknes.

– Så må vi huske at mesteparten av utslippene fremdeles slipper ut i atmosfæren, bare ikke under selve produksjonen av olje. Vi fortsetter altså å eksportere enorme mengder olje til utlandet, noe som har gjort Norge til verdens sjuende største eksportør av klimagassutslipp. Å snu skuta krever mer enn dette, selv om det er en fin start, sier MDG-representanten.

650.000 personbiler

600.000 tonn CO₂ tilsvarer utslipp fra om lag 300.000 personbiler. Tar man med utslippsreduksjonen selskapet har bidratt til gjennom å velge strøm fra land til feltene Johan Sverdrup, Gina Krog og Martin Linge, blir tallet over 1,3 millioner tonn i året.

– Det tilsvarer utslipp fra over 650.000 personbiler årlig. Eller omkring hver fjerde personbil på norske veier, sier Arne Sigve Nylund til NRK.

(©NTB)

[email protected]