Skandalen rundt Kobe Steel vokser i Japan, der både bil- og flyprodusenter er rammet. Det samme er store produsenter av forsvarsmateriell.
Bilprodusenter som Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi, Subaru og Mazda har alle benyttet aluminium og andre metaller fra industrigiganten Kobe Steel, som innrømmer å ha jukset med kvaliteten.
Nå forsøker de alle å fastslå omfanget av skandalen, som kan slå tilbake på dem selv og resultere i storstilt tilbakekalling.
Det samme gjør store produsenter av fly og forsvarsmateriell, som Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries og IHI.
Japans berømte lyntog Shinkansen er også bygd med metall som Kobe Steel har jukset med dataene til, og det samme er hurtigtog i Storbritannia, opplyser Hitachi.
– Produktene som er benyttet i de japanske og britiske togene er i henhold til sikkerhetsstandarder. Men de tilfredsstiller ikke de spesifikasjoner som ble avtalt mellom oss og Kobe Steel, sier en talsmann for Hitachi.
– Vi studerer fortsatt de sikkerhetsmessige konsekvensene, sier en talsmann for bilprodusenten Honda.
– Vi kan ikke se at det er et kritisk problem ettersom vi gjennomfører egne sikkerhetskontroller av materiale som benyttes, men vi etterforsker fortsatt, og det er for tidlig å si om det blir nødvendig å tilbakekalle, sier Tamon Kusakabe.
Kobe Steel har også forsynt Toyota med metall som ifølge bilgiganten er benyttet i panser, bakdører og andre deler på visse bilmodeller.
Metallskandalen ble kjent søndag, da Kobe Steel innrømmet å ha forfalsket data om styrken og kvaliteten på metallproduktene de har levert.
En intern gransking avdekket at det mellom september i fjor og august i år ble jukset med dataene for 19.300 tonn aluminiumsprodukter, 2.200 tonn kobberprodukter og 19.400 enheter støpegods av aluminium.
Kobe Steel-aksjen falt med 22 prosent tirsdag og med ytterligere 17,8 prosent onsdag.
Selskapet opplyser at forfalskningen av kvalitetsdata kan ha begynt alt for ti år siden, og at hele 200 selskaper opp gjennom årene kan ha kjøpt produktene.
(©NTB)