Ting vil ikke nødvendigvis gå på skinner i Jernbane-Norge fremover, innrømmer Bane Nors signalsjef. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Norge skal bruke 20 milliarder kroner på et signalsystem på jernbanen som først vil være klart i 2030, noe som kan bety tolv år til med signalproblemer.

Sverre Kjenne, direktør for digitalisering og teknologi i Bane Nor, innrømmer overfor Aftenposten at togene vil ha problemer i lang tid fremover.

– 2030. Tidligst i 2030. Det blir en kjempeutfordrende reise de neste årene, svarer Kjenne på spørsmålet om når Norge vil få et fungerende system.

I dag bygges det et midlertidig signalsystem som først skal erstatte dagens system, og deretter byttes igjen med det nye systemet ERTMS. Planen er at ERTMS-systemet skal erstatte alle dagens signalsystemer, noen så gamle at de ble brukt under 1. verdenskrig, skriver avisen.

Dagens signalsystem vil kun være operativt i noen få år på flere steder før det erstattes av ERTMS-systemet. På spørsmål om dette ikke er sløsing med milliarder, svarer Kjenne at de ikke har noe valg.

– Alternativet hadde vært å fryse all jernbaneutbygging i Norge i flere år. Det hadde neppe vært populært, sier Kjenne.

Det er ikke alt som går på skinner med det nye ERTMS-systemet heller. I Danmark har systemet kostet 7 milliarder kroner mer enn planlagt. I Norge har ERTMS-prosjektet en kostnadsramme på 26,6 milliarder, skriver Aftenposten.

(©NTB)