Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Næringsdepartementet solgte onsdag morgen sine 37,8 millioner aksjer i SAS for om lag 597 millioner kroner. Staten eier dermed ikke lenger aksjer i selskapet.

Salget tilsvarer 9,88 prosent av aksjene i selskapet som staten har eid en andel av siden 1946. Prisen per aksje ble fastsatt til 17,25 svenske kroner slik at det samlede utsalget beløper seg til 597 millioner kroner.

Utover at investorene er norske og utenlandske, er det ikke oppgitt hvem kjøperne er. NRK får opplyst av det danske finansdepartementet at den danske staten ikke er blant kjøperne av aksjer. Flere trodde danskene skulle være interessert i de norske aksjene i selskapet.

– SAS har hatt en positivt utvikling den siste tiden. Vi ser vi kan få en akseptabel pris nå og fikk 11 prosent mer per aksje enn i 2016. Det er fair priset i forhold til sammenlignbare selskaper, sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) på en pressekonferanse i Oslo onsdag morgen.

Statsråden beroliget samtidig dem som måtte lure på om salget vil påvirke rutenett eller arbeidsplasser.

– Dette får ingen konsekvenser for folk flest. Det skyldes at det tilbudet SAS får av staten i dag, er et resultat av strategiske beslutninger fra selskapets side. Vi har ingen grunn til å tro at dette blir påvirket av nedsalget, sa han.

Flere kjøpere

Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i WinAir, sier til NRK at prisen på salget kunne vært høyere dersom det bare hadde vært én kjøper.

– Staten hadde nok ikke en stor nok kjøper på plass til å ta hele posten. De la dessuten opp til at man kunne kjøpe andeler ned i 100.000 euro, og det tilsier at flere finansielle institusjoner kan være kjøper. Det kan også være noen flyselskaper, men det vet vi ikke før børsen åpner klokka 9, sier han.

Elnæs sa til NTB tirsdag at Danmark lenge har vært interessert i å styrke sitt eierskap i SAS.

– Det henger sammen med at den danske staten kontrollerer mesteparten av Københavns lufthavn Kastrup. Jeg tror de er interessert i å få et grep om SAS for å sikre at flyselskapet blir en langsiktig og stor aktør på Kastrup, sa Elnæs.

Elnæs mener Sverige ikke har vært aktuell som kjøper fordi den svenske regjeringen tidligere har solgt seg ned i flyselskapet.

Gjør SAS fleksibelt

Den danske aksjeanalysesjefen Jacob Pedersen i Sydbank mener Norges aksjesalg gjør SAS mer fleksibelt.

– Det vil være færre interesser, og selskapet vil rent organisatorisk bli raskere, mer smidige til å treffe beslutninger og utføre disse relativt kjapt. Det er viktig i SAS’ forsøk på å konkurrere med andre flyselskaper, sier han til det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Den norske staten har også solgt aksjer i SAS tidligere. Staten har siden 2014 klassifisert SAS som et kategori 1-selskap, som innebærer at målet for eierskapet kun har vært høyest mulig avkastning over tid. Regjeringen har i denne perioden hatt fullmakt til å selge seg ut av selskapet.

I flere omganger, sist i 2010, har de skandinaviske landene måttet sprøyte inn milliarder i SAS for å holde selskapet i gang.

(©NTB)