This Sunday, June 24, 2018 photo released by the Libyan Coast Guard shows migrants on a ship intercepted offshore near the town of Gohneima, east of the capital, Tripoli. There were four boats, boarding 490 African migrants including 75 women and 21 children, Spokesman Ayoub Gassim said. (Libyan Coast Guard via AP)

Ingen vet nøyaktig hva det betyr. Men forslaget om «regionale ilandstigningsplattformer» er i ferd med å få en nøkkelrolle i krangelen om EUs asylpolitikk.

– Vi fikk dette forslaget for en uke siden. Men det er altfor uklart til at vi kan ta stilling til det, sier Sveriges EU-minister Ann Linde.

Hun har mange spørsmål til EUs forslag om å utvikle regionale ilandstigningsplattformer.

Tanken har vært at stats- og regjeringssjefene skal gi sin velsignelse til planen allerede på EUs toppmøte på torsdag. Men så langt er det få som makter å forklare nøyaktig hva innholdet i planen er.

– Det er en ordning, et samarbeid mellom land, sier en EU-kilde litt oppgitt til NTB.

– Det gir ikke mening å kalle det plattformer. Det får det til å høres ut som en flytende planke. Det er ikke snakk om fysiske plattformer til havs.

System for Middelhavet

Det EU er ute etter, er et system for å ta hånd om flyktninger og migranter som plukkes opp i Middelhavet.

Opprinnelig skal ideen ha kommet fra FN-systemet. Der foreslo man å utvikle noe à la den ordningen som ble tatt i bruk under krisen med det såkalte båtfolket i Sørøst-Asia på 1970-tallet.

Det var først i forrige uke, da forslaget ble skrevet inn i et tidlig utkast til slutterklæring fra EU-toppmøtet, at begrepet plattform kom inn i bildet.

Det skapte betydelig forvirring i Brussel.

– Det er blitt veldig tydelig at folk bruker disse begrepene uten å forstå helt hva de betyr, sier EU-kommisjonens talsperson Margaritis Schinas.

Nettverk av land

Grunntanken i forslaget fra FNs side er at det å tilby noen en trygg havn ikke automatisk skal bety at man også blir sittende igjen med ansvaret for dem.

I stedet skal flere land samarbeide i regionale nettverk, slik at flyktninger og migranter som plukkes opp i Middelhavet, kan settes i land ett sted, men så fraktes videre til mottak i andre land for videre oppfølging.

Det kan skje på begge sider av Middelhavet, påpekes det.

Men de som settes i land på europeisk side, skal bli der. Det er ikke aktuelt å la folk gå i land i EU først og så sende dem til mottak i Nord-Afrika.

Omfordeling

På europeisk side vil ordningen bety at andre EU-land overtar ansvaret for en del av menneskene som i dag settes i land i kyststater som Hellas, Italia og Spania.

Spesielt Italia har ivret for dette.

Men lenger nord i EU er appetitten svært begrenset for nye ordninger med omfordeling av asylsøkere.

Den andre delen av planen handler om tettere samarbeid med land i Nord-Afrika for å få på plass et mer omfattende mottakssystem der.

Leirer i Nord-Afrika

I virkeligheten er systemet delvis på plass allerede.

EU samarbeider for eksempel tett med kystvakten i Libya, som bare siden nyttår har plukket opp nærmere 9.500 flyktninger og migranter i Middelhavet og ført dem tilbake til libysk havn, for så å internere dem.

Nå vurderer EU å gi innsatsen en kraftig pengeinnsprøytning. Samtidig skal FN få en større rolle enn før. Men alt skal skje i samsvar med folkeretten, understreker EU-kommisjonen. EU skal ikke betale for Guantanamo-aktige fengsler eller svarte hull.

Linde er likevel ikke overbevist. Hun mener planen virker risikabel.

– Men vi kan ikke gjøre mer enn å stille spørsmål. Hva er dette egentlig?

(©NTB)

[email protected]