Radiohuset til NRK på Marienlyst i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Den profilerte programlederen Finn Bjelke, som er kjent fra blant annet  NRKs program, Herreavdelingen, valgte å slutte i NRK i slutten av juni dette år. Grunnen var misnøye med ledelsen:

– Jeg er veldig glad i NRK som institusjon, men det er mye som er litt på halv tolv. Tekniske systemer som ikke fungerer, medarbeidere som byttes ut hele tiden og ideer jeg har hatt som ikke har blitt noe av, sa Bjelke til NRK.

Han fortsatte med å si at situasjonen er så ille, at det går utover lytterne:

– Det føles som å gå i motbakke hele tiden og det skal ikke lytterne lide for. Hvis systemet hadde fungert bedre så hadde jeg fortsatt i jobben.

NRK benekter selvfølgelig dette:

– Vi har prøvd etter beste evne å legge til rette for Finn innenfor de rammene vi har, slik at han har et godt apparat rundt seg. Vi har tilstrebet å bruke fast ansatte istedenfor å bruke midlertidige. Det har gjort at Finn ikke alltid har kunnet plukket sine egne folk, sier Øyvind Wik, prosjektleder for Popquiz og Herreavdelingen.

Redaksjonssjefen i NRK Underholdning, Rune Lind, legger til:

– Vi har prøvd å løse uenigheten innenfor de rammene som økonomien og arbeidsmiljøloven gir oss. Vi har strukket oss så langt som er mulig å gjøre innenfor disse rammene. Finn har blant annet hatt faste teknikere og fast produsent.

Men nå har Bjelkes makker i Herreavdelingen, Yan Friis, også tatt bladet fra munnen. Han forteller Resett om en frustrerende hverdag hvor respektløshet og amatørmessig opptreden fra NRK sin side var vanlig:

– Jeg var aldri fast ansatt i NRK, det var det Finn som var. Jeg hadde en frilans kontrakt for jobben i Herreavdelingen. Jeg har derfor ikke hatt noen direkte kontakt med ledelsen, men opplevde jo også alle frustrasjonene rundt det vi oppfattet som lite profesjonell fremferd fra NRK sin side.

Kan du utdype dette litt nærmere?

– Vi følte at vi ikke ble satt pris på av ledelsen, som feks det faktum at vi aldri ble innstilt når det var årlige kåringer av årets programmer – til tross for at det var oss som dro flest lyttere på den tiden av døgnet år etter år etter år. I trailerne for kanalens egne programmer ble vi av underlige grunner alltid utelatt. Etter å ha vært ignorert i mange år, ble vi omsider innstilt, men vant ikke. Det var et ganske pinlig opptrinn. (Det hører med til historien av programutdragene de hadde levert inn var fra en uke jeg var bortreist og Ingrid Bjørnov vikar. Helt utrolig, av så mange sendinger presterer de å velge den eneste uten begge programlederne). Vi følte rett og slett at NRK ikke hadde noe alvorlig ønske om å anerkjenne Herreavdelingen. Derfor ga vi beskjed om at vi ikke ønsket flere innstillinger til Radio Prix (den årlige utdelingen).

Friis avviser Linds uttalelse om at de hadde faste teknikere og produsenter som direkte uriktig:

– Det var også en del krøll med teknikk. I en periode skulle vi ha produsent, hvilket er veldig bra. Men det varte i svært kort tid, så var vi uten produsent igjen. Tror det ble skyldt på ressurser. Det er den vanligste forklaringen i NRK. Vi er dessuten veldig avhengig av teknikere som er på parti med oss og kan programmet, da hele oppsettet som er veldig avhengig av timing og improvisering, er basert på denne treveiskommunikasjonen. Det har ikke alltid virket som ledelsen har forstått det, selv ikke etter gjentagne reaksjoner (og bønner) fra Finn og meg.

Sosiale medier er en viktig plattform for å nå ut til folk i dagens samfunn. Herreavdelingen hadde også sin Facebook -side. Men også her opptrådte NRK amatørmessig og helt uten respekt:

– Vi bygde opp Facebook-siden vår sammen med lytterne. Plutselig skulle ledelsen ha kontroll over siden. Det skar seg umiddelbart. Så ble det ny runde med å bygge opp siden/gruppen med lytterne, og ny bråstopp, igjen skulle NRK lage sin egen greie, som var helt ubrukelig, og igjen trakk de seg ut, og igjen var vi tilbake på lytternes side, og sannelig, så var det stopp igjen. Ny Facebook-gruppe for Herreavdelingen, den såkalt offisielle, og så var det å hente folk over dit, vi var pålagt å reklamere for den, bare for å se hele greia smuldre opp igjen da den/de som skulle røkte siden/gruppen plutselig ikke var tilgjengelig. Utsending av premier, til stadighet krøll med det. Så var det en som hadde ansvar for det. Så var det en annen. Tidvis bare rot. For lytterne må det ha virket mildest talt underlig, og utrolig uprofesjonelt. Og det var Finn og jeg som måtte stå og ta støyten.

Friis oppsummerer sin tid i NRK med generelt surr, og manglende anerkjennelse. Fraværet av profesjonalitet var svært  synlig hele veien. Den populære makkeren til Finn Bjelke understreker ovenfor Resett at selv om Herreavdelingen var ett av de mest populære radioprogrammene til NRK, så var de ikke engang nevnt på NRKs egne sider:

– Legg merke til at når du går inn på nettsidene til NRK radiounderholdning, så var det ikke Finn og meg og Herreavdelingen som dukket opp. Du måtte lete etter oss.