Et fly ses i luften over Jose Marti international airport i havana, bare timer etter at et Cubana de Aviacion airways fly med 113 mennesker ombord styrtet rett etter take off. Foto: AFP PHOTO / Yamil LAGE

Kapteinen førte flyet med for bratt stigningsvinkel etter avgang, noe som førte til styrten i Cuba i mai som kostet 112 liv.

Det opplyser det mexicanske flyselskapet Aerolineas Damojh mandag. Flystyrten der kun én person overlevde, er den verste i Cuba på nesten 30 år. Det er opplysninger fra de svarte boksene i Boeing 737-flyet som avslører at kapteinens letting var bratt og at det fikk flyet til å styrte.

– Dataene avslører at mannskapet tok av i en veldig brå stigningsvinkel, noe som gjorde at flyet ikke fikk løftet seg ordentlig og krasjet, sier selskapet i en uttalelse på Twitter.

Firmaet, som ble grunnlagt i 1990, tar på seg det fulle ansvaret for den tragiske ulykken, heter det videre.

Flyet som styrtet var nær 40 år gammelt og utleid av Aerolineas Damojh, et lite charterselskap som også går under navnet Global Air. Flyet og dets besetning var kort tid før ulykken innleid av Cubas nasjonale luftfartsselskap, Cubana de Aviación. Passasjerflyet ble i mai 2017 nektet adgang til luftrommet over Guyana i Sør-Amerika. Forbudet skyldtes at flyets besetning, i strid med sikkerhetsreglene, tillot å overlaste flyet med bagasje på turer til Cuba.

Senere anbefalte myndighetene at Cubana de Aviación sluttet å leie fly og besetning fra selskapet.

Få dager etter ulykken meldte Mexicos myndigheter at de hadde midlertidig suspendert firmaet.

(©NTB)