Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

I sommer falt andelen av de som hørte på radio ned til under 50 % per uke, det er første gang siden krigen. Men den dengang var radioene konfiskert av nazistene. Aller verst er det for NRK.

Bare 3 av 10 hører på allmennkringkastingens radioprogrammer. Radiosjef i NRK, Jon Branæs, skylder på konkurranse fra strømmingstjenester slik som: Spotify, Netflix og YouTube.

Men Medierådgiver Arne-Inge Christophersen i Hausmann AS skriver i Journalisten.no:

– Hvis endringer i mediekonsum er årsaken, så burde man oppleve det samme i våre naboland, men der er fremdeles daglig lytting mellom 70-75 prosent. De har jaggu Spotify i Finland, Sverige, Danmark og på Island også. NRK Radio har et budsjett på 1,7 milliarder, da må det være dårligere programmer og innhold som er årsaken?

Christophersen peker ut årsaken:

– Dette skyldes ene og alene slukking av FM og innføring av DAB – som eneste land i Europa.