Finansminister Siv Jensen (Frp). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Regjeringen snur og dropper økningen av bilavgiftene i neste års statsbudsjett. Økningen kunne gitt mange nye biler en avgiftssmell på titusener av kroner.

Omleggingen av beregningsmåten for avgifter vil tidligst skje i 2020, skriver VG.

– Det er riktig at regjeringen legger opp til å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler til 2020, sier finansminister Siv Jensen (Frp) til VG.

Det var i hovedsak bensin- og dieselbiler som ville blitt rammet, men også hybridbiler, med lite el-kapasitet. Finansministeren sier hun forstår at det har vært stor usikkerhet.

– Det nye målesystemet kommer, men det er for få biler som er registrert med den nye målemetoden. Det gir stor usikkerhet om konsekvensene, så vi utsetter fra statsbudsjettet i 2019 til 2020.

Hun sier de nå får mer tid til å se på dette og eventuelt foreta justeringer.

– Ifølge regjeringsplattformen skal vi ikke legge opp til avgiftsøkninger i budsjettet og det står ved lag. Vi vil uansett ikke være med på en omlegging som gjør at folk som kjøper biler med lave utslipp skal straffes, understreker Jensen.

Fornuften seiret

Norges Bilbransjeforbund er glad for snuoperasjonen og sier tusener kunne ha mistet jobben om ikke avgiftsøkningen hadde blitt stanset.

– Fornuften seiret, alternativet kunne vært svært dramatisk. Vi er svært tilfredse med denne løsningen. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette kunne vært at nybilsalget hadde stupt, tusenvis hadde mistet jobben, CO2 utslippene gått opp, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Også NAF bifaller løsningen som er valgt.

– Det er bra at regjeringen nå ser det NAF lenge har advart mot, at et hopp i bilavgiftene vil forsinke en nødvendig grønn omlegging av den norske bilparken. Når finansministeren også sier hun vil sikre en god overgang til den nye målemetoden i budsjettet for 2020, så har NAF vunnet fram, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

SV misfornøyd

I SV er de imidlertid ikke glade for at nye biler stort sett beholder dagens prisnivå.

– Bilprodusentene har i mange år rapportert galt og jukset med utslippsmålingene for bilene, og bilavgiftene har derfor vært kunstig lave. Skal vi klare omleggingen til elbiler må også bensin- og dieselbiler prises mer riktig og høyere, sier SVs medlem i finanskomiteen, Kari Elisabeth Kaski.

Hun håper nå på støtte fra Venstre.

– Venstre og Abid Raja har tidligere vært ute og lovet nytt avgiftssystem, jeg håper de nå står ved lovnadene, sier SV-representanten.

Miljøstiftelsen Zero sier derimot at utsettelsen av overgangen til ny testsyklus som grunnlag for avgiftsberegning på nye biler er uproblematisk.

– Det viktige er at regjeringen fortsetter omleggingen av engangsavgiften for å gjøre utslippsfrie biler mer konkurransedyktige, i tråd med regjeringserklæringen, sier Marius Holm, leder i Zero.

(©NTB)

[email protected]