OSLO 2001026 Elever i videregående skole. Lærer underviser i matematikk. Matteundervisning. Skriver på tavlen. Kritt og svamp. Tavle. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert.

En professor i matematikk ved universitetet i Illinois, Rochelle Guiterrez, hevder at mattelærere bør være oppmerksomme på «politikken matematikk bringer med seg» og at algebra og geometri bidrar til å forevige ufortjente privilegier hos hvite elever, ifølge CampusReform.

Rochelle Guiterrez frykter at pensum som legger vekt på Pytagoras og pi skaper et inntrykk av at matte stort sett har vært utviklet av grekere og andre europeere.

− På mange nivåer opererer matte som hvithet. De som får æren for å utføre og ha utviklet matematikk, de som er kapable i matematikk og de som anses være en del av den matematiske miljøet er generelt sett ansett som hvite, sier Guiterrez.

Ifølge Guiterrez bidrar også matte til å sementere hvite menneskers privilegier, fordi økonomien premierer mattekunnskaper som gjør at matteprofessorer, som er overveiende hvite, også får «ufortjente privilegier».

Hun bekymrer seg for at evaluering i matematikk også kan bidra til å sementere diskriminering av minoriteter, særlig om minoritetene scorer dårligere enn hvite.