Stortingsrepresentant Mazyar Keshvari (FrP) Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Torsdag morgen rapporterte NTB at Medietilsynet, faktisk.no og Utdanningsdirektoratet lanserer et nytt læringsopplegg om kritisk medieforståelse for ungdomsskoleelever. Det hevdes at mange unge daglig må forholde seg til falske nyheter på nett.

Ansvarlig redaktør i faktisk.no, Kristoffer Egeberg, påstår at noen av de aller mest delte sakene i sosiale medier kommer fra «løgnfabrikker».

– Sosiale medier og dagens mangfoldige nyhetsstrøm er utfordrende å navigere i, og gjør det enklere, billigere og raskere for dem som ønsker å lure eller manipulere oss. Også i Norge ser vi at noen av de mest delte sakene kommer fra løgnfabrikker som tjener penger på å spre oppdiktede historier. Derfor er vi stolte over å ha fått lov til å bidra til dette læringsopplegget som vi tror vil gjøre barna våre litt bedre rustet. Kildekritikk og grunnleggende medieforståelse er en god investering for fremtiden, sier Egeberg.

Det fremkommer i undersøkelse fra 2017 at over seks av ti mellom 15 og 18 år daglig eller ukentlig ser nyhetsartikler på nett som de opplever som helt eller delvis usanne. De unge oppgir at de finner mest usann informasjon i sosiale medier.

– Undersøkelsen dokumenterer behovet for at ungdom har kunnskap og innsikt i kritisk medieforståelse – altså at de forstår det innholdet de konsumerer og kan forholde seg til det med kritisk blikk, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Det nye opplegget skal hete «Falske nyheter – kritisk medieforståelse», og omfatter undervisningsmateriell, samt veiledning for lærere. Opplegget er beregnet på ungdomsskoleelever. Man kan lese mer om prosjektet på dubestemmer.no

Stortingsrepresentant Mazyar Keshvari (FrP) mener det er viktig å sørge for at barn og unge blir presentert for sannferdig informasjon, og at selv om sosiale medier og internett er en viktig ressurser, kan det enkelt misbrukes til å spre usannheter.

– Det er nødvendig, riktig og viktig å lære barn og ungdom å være kritiske til både innhold og kilder på nett. Nettet gir fantastiske muligheter for innhenting av kunnskap og læring, men det er også en kilde man tidlig må lære at har sine svakheter, som for eksempel at hvem som helst kan legge ut hva som helst, og utforme dette slik at det ser ut som det er fakta eller forskning, uten at det er det.

Keshvari stiller seg imidlertid tvilende til at faktisk.no er tilstrekkelig politisk nøytralt for å ta del i et slikt prosjekt.

– Jeg er kritisk til at faktisk.no, som selv er tatt i å presentere saker på en fordummende måte, og ikke minst har en agenda, skal inn i skoleverket. Det siste norsk skole og utdanningssystem trenger er enda mer venstrevridd propaganda, utformet som kunnskap, fremholder stortingsrepresentanten.