Illustrasjonsbilde. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Reiseoperatøren TUI vurderer å legge sine baser i Oslo, Malmö og Helsingfors. 150 mennesker kan miste jobben.

– Vi har foreslått en endring hvor vi ønsker å tildele TUIs kortdistanseflyginger fra Oslo til Norwegian og flygingene fra København og Helsingfors til Jettime, sier kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i TUI til NTB.

Reiseoperatøren er nå i forhandlinger med de nordiske fagforeningene i forbindelse med den foreslåtte nedleggelsen av basene i Malmö, Oslo og Helsingfors. Grunnen er at reiseselskapet vil bli mer fleksible og kutte kostnader. Dersom basene blir lagt ned kan 150 ansatte i Norden miste jobben.

TUI understreker at eventuelle endringer ikke vil påvirke kundenes eksisterende bestillinger.

Langdistanseflyginger fra alle nordiske flyplasser fortsetter som planlagt. TUI har i dag 150 fly i Europa. I Norden flys rundt 50 prosent av flygningene av selskapets egne fly.

– Ingenting er bestemt

Fagforeningen Parat sendte tirsdag ettermiddag ut en pressemelding hvor de skrev at TUI har bestemt seg for å legge ned basene.

Ifølge Aspengren stemmer ikke det.

– Akkurat nå er vi i forhandlinger med fagforeningene. Ingenting er bestemt, sier Aspengren.

Hun vet foreløpig ikke hvor mange ansatte i TUI i Norge som kan bli berørt av en eventuell nedleggelse

– Vi har foreløpig ingen tidsramme på forhandlingene med fagforeningene. Vi begynte med dette mandag, og det må ta den tiden det tar, sier Aspengren.

Har fått signaler om nedleggelse

Leder Anneli Nyberg i Parat kabinforbund sier at fagforeningen har fått tydelige signaler fra TUI om at de vil legge ned sin base i Norge.

– Men om de ikke har tatt avgjørelsen om å legge ned ennå, er jo det kjempebra, sier hun.

Hun er kritisk til at TUI nå vurderer å legge ned.

– Det er synd at TUI ikke ser verdien av å ha norske og nordiske ansatte på sine flyginger. Det er mange TUI-ansatte som har vært ansatt i flere titalls år og har uvurderlig erfaring. At TUI ikke ser det, er trist, sier Nyberg.

– Det virker som om de tror at man kan erstatte nordiske kabinansatte med ansatte hvor som helst fra og få det samme servicenivået, og i mange tilfeller stemmer ikke det, legger hun til.

(©NTB)