Et utvalg vil skille oljefondet ut fra Norges Bank, men sentralbanken peker på flere utfordringer ved å innføre en ny styringsmodell.
Sentralbanksjef Øystein Olsen slo torsdag fast at Norges Bank er «godt rustet» til å forvalte oljeformuen også i fremtiden.
Visesentralbanksjef Egil Matsen skjerpet retorikken i en tale dagen etter, hvor han viste til uttalelser både fra Gjedrem-utvalget og andre eksperter om at «fondet ikke må komme i spill».
– Bak ligger nok en bekymring for at endringer i hvordan fondet er organisert, kan gi særinteresser innflytelse over forvaltningen, sa han.
Matsen trekker fram fire områder hvor han mener fallgruvene kan være store:
• Hovedmålet med forvaltningen.
• Arbeidsdelingen i styringsmodellen.
• Styrets sammensetning i et eventuelt nytt forvaltningsselskap.
• Kostnadseffektivitet i forvaltningen.
Dagens Næringsliv meldte nylig at oljefondets sjef Yngve Slyngstad vil flytte fondet ut av sentralbanken, men at Olsen er uenig.
Førsteamanuensis Espen Henriksen ved Handelshøyskolen BI er skeptisk til å endre dagens modell og mener Gjedrem-utvalget ikke analyserer hvordan oljefondet har skapt verdi.
– Om de hadde gjort dette, tror jeg konklusjonen ville ha blitt at fondet burde forbli i Norges Bank, men antakelig med et separat styre innenfor banken, sier han til NTB.
Finanseksperten mener forvaltningen av fondet hittil har vært en fenomenal suksess, og at videre forvaltning må ta utgangspunkt i 20 års erfaring. Stikkord er verdiskapning gjennom diversifisering av nasjonalformuen, belønning som følge av global risikotaking, utnyttelse av stordriftsfordeler og demokratisk forankring.
– Snarere enn å øke innslaget av tilfeldige, spekulative veddemål, kan og bør vi bli enda bedre på det vi allerede er gode på, sier han.
Matsen advarer mot å la andre hensyn enn fremtidig avkastning komme i forgrunnen i en eventuell ny styringsmodell.
– Bruk av fondet til å oppnå politiske mål innenfor for eksempel miljø-, utenriks-, distrikts- eller næringspolitikken vil lett kunne gå på bekostning av høy langsiktig avkastning, mener han.
Videre fremholder Matsen at arbeidsdelingen i styringsmodellen må ha «en klar fordeling av roller og ansvar» for å unngå uklarhet om hvem som har ansvaret for hvilke beslutninger.
Visesentralbanksjefen peker også på at et styre i et eventuelt nytt forvaltningsselskap ikke bare må kunne noe om kapitalforvaltning, men også om oljefondets spesielle plass i norsk økonomi.
Høringsrunden om Gjedrem-utvalgets rapport er avsluttet, og Finansdepartementet vurderer nå innspillene. Henriksen ved BIs Institutt for finans tolker høringssvaret fra Norges Bank slik:
– Sentralbanksjefen sier ganske klart at dersom vi skal holde fast ved og videreutvikle investeringsstrategien som har vært en stor suksess – indeksnær forvaltning og lite innslag av tilfeldige, spekulative veddemål – så er Norges Bank et godt hjem for forvaltningen av fondet.
– Dersom det er ønske om å legge om forvaltningsstrategien i mye mer spekulativ retning, vil antakelig ikke Norges Bank være like godt egnet. Men hvilken offentlig institusjon eller hvilket særlovsselskap vil være det? sier Henriksen.
(©NTB)