Det er som kjent full strid i saken rundt Oslo-skolens leder Astrid Søgnen og byråd Inga Marte Thorkildsen. Høyre og Frp har kommet med skarp kritikk av byråd Thorkildsen, men nærmest sett bort i fra et mye større problem. En utdanningsdirektør som har ledet Oslo-skolen med jernhånd i de siste 17 årene.
Undertegnede er i dag pedagog i privatskole og Senterparti-velger, altså ikke en «sosialistisk» lærer som kanskje enkelte vil hevde – bare så vi har det klart.
Nylig utførte Respons Analyse en spørreundersøkelse ovenfor nesten 1000 lærere, og som VG publiserte. Den bare bekreftet mye av det lærere og foreldre landet rundt har ment. At skolen har gått i helt feil retning.
Du skal være temmelig sveiseblind og kunnskapsløs hvis du ikke har fått med deg at dagens elever har en mye mer stresset skolehverdag enn tidligere generasjoner. Allerede fra første trinn starter et test- og kartleggings-helvete som vi ikke har sett maken til tidligere i skole-Norge. Overgangen fra barnehage til skole er for stor – hvor de små blir fôret med teori langt opp etter ørene. Som lærer vil jeg hevde at en liten 6-åring må ha en skolehverdag som stimulerer personens måte å undersøke verden og ta til seg ferdigheter og kunnskap på.
Byråd Thorkildsen har bedt Utdanningsetaten om å dempe fokus på tester og resultater – men resultatet har vært at Søgnen og lederskapet har gitt blaffen og kjørt på. De har rett og slett ikke fulgt politiske vedtak.
For å sitere den dyktige lærer Håvard Tjora: «Med målfokuset kom også et stort behov for å teste elevene, og for de elevene som strever på skolen, er tester og målark daglige nederlag.»
I en artikkel i Dagbladet hevder overlege Stein Førde og professor Trond H. Diseth som er tilknyttet Nasjonal kompetansetjeneste for psykosomatiske tilstander – at dagens norske skole i økende grad gjør barn syke. De er bekymret for en stadig økende testkultur og et tiltagende prestasjonspress i skolen som kan skade barn fysiske og psykiske helse – både på kort og lang sikt.
Skolesjef Søgnen er en varm tilhenger av testing og kartlegging. Det gikk så langt at hun anbefalte skolene å kutte ned på enkelte fag for at elevene skulle bli bedre på nasjonale prøver i regning, lesing og engelsk – altså øve på forhånd, for at skoleresultatene skulle se bra ut når de ble publisert. Kan vi her snakke om at målet helliger middelet?
Går dermed byråd Inga Marte Thorkildsen fri i denne saken? Nei, hun har selv innrømmet ting hun gjerne skulle vært foruten – men her er mitt fokus det diktatoriske lederskapet Søgnen & Co. har bedrevet – hvor barn, foreldre og lærere har betalt prisen.