Ifølge Forbrukertilsynet har firmaet gjennom ulike kanaler registrert fiktive adresser og telefonnummer hos nummeropplysningstjenestene og på Google. Dermed kom det øverst i søkeresultatene når folk som for eksempel trengte å få stanset en vannlekkasje, søkte etter rørlegger i sitt område.
I markedsføringen brukte firmaet formuleringer som «landsdekkende rørleggerforetak» og «avdelinger i alle norske byer», mens realiteten var at det tok betalt for å formidle oppdrag til lokale rørleggere og ikke selv utførte arbeidet.
– Forbrukerne ble lurt til å bruke en tjeneste de neppe ville brukt hvis de hadde visst hva den gikk ut på. Markedsføringen er grovt villedende og ulovlig, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
I tillegg til gebyret til firmaet blir den daglige lederen ilagt et personlig gebyr på 60.000 kroner. Avgjørelsen kan klages inn for Markedsrådet innen tre uker.
(©NTB)