Bergens Tidende har tidligere rapportert om og gjort et nummer ut av at det var en amerikansk offiser om bord på KNM Helge Ingstad da den havarerte. I dag kommer også opplysningene om at vedkommende var på broen da det skjedde. Dagens Næringsliv legger også til i en artikkel i dag at det var en «amerikansk, kvinnelig offiser».
«’Helge Ingstad’, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig», sies det fra broen på tankskipet i minuttet før kollisjonen.
«Det blir en kollisjon her, da», er det siste som sies fra tankskipet før det smeller.
Hele radiokommunikasjonen går på norsk.
«Helge Ingstad» drev navigasjonsøvelse, og den amerikanske utvekslingsoffiseren var under opplæring som vaktsjef, under ledelse av en norsk offiser.
Sjef på fregatten KNM «Thor Heyerdahl», Daniel Thomassen, har forklart ansvarsfordelingen i et tidligere intervju med VG:
– Vi har en vaktsjef, som har kommandoen, og han har en assistent, som følger med på blant annet radarer. Ved roret står en rormann, ofte en vernepliktig. På hver side av broen – brovingene – står det ytterligere to vernepliktige som holder utkikk med blant annet kikkerter, og rapporterer fortløpende om observasjoner til vaktsjef.
Kilder Resett har snakket med er klar på at en offiser under opplæring aldri blir gitt kommandoen på et skip. I dette tilfellet får vi opplyst at skipssjefen lå og sov og hadde gitt kommandoen til en sertifisert navigasjonskyndig offiser, som kalles vakthavende. Denne var på broen i opptakten til kollisjonen og var en norsk offiser.
Den norske offiseren hadde kommandoen, var til stede på broen og var ansvarlig også for de oppgaver som ble delegert til den amerikanske offiseren, som det nå kommer frem var under opplæring. Det er helt vanlig at det er en offiser under opplæring på broen, opplæringen tar sikte på å gjøre dem kvalifisert til å kunne ta selvstendig kommando som vakthavende offiser. Man har en rolle som «assisterende vaktsjef».
Når skipssjefen kommer tilbake på broen overtar denne automatisk kommandoen, men det skal gjøres ved at han/hun sier høyt «Jeg overtar».
På KNM «Helge Ingstad» var altså den amerikanske utvekslingsoffiseren under opplæring som vaktsjef, men hadde ikke selvstendig ansvar.
Det er også skipssjefen som har ansvar for å vurdere om de han/hun utnevner til å ta kommando som vaktsjef i sitt fravær på broen er kvalifisert og kapabel til det.
Kommentar
Media har spekulert i alle mulige årsaker til ulykken. Fra russisk signalforstyrrelse, til ubåtjakt og avslåtte signaler, og altså nå dette fokuset på at det var en amerikaner om bord.
Så vidt Resett kan vurdere bør ikke den amerikanske offiserens tilstedeværelse overdrives. Denne var kun under opplæring. Det overordnede ansvaret for at broen er bemannet med kvalifisert personell tilligger skipssjefen. Det er også denne som har tatt vurderingen at han selv kunne legge seg til å sove under navigasjonsøvelsen i dette farvannet og så nær opp til at fregatten skulle legge til kai.
Kommandoen på broen ble overdratt til en vakthavende norsk offiser. Det var denne norske offiseren som hadde ansvaret for skipets navigasjon inn mot kollisjonen.
DN har opplyst om den amerikanske offiserens kjønn, og at det var en kvinne. Men de har ikke skrevet noe om den norske offiseren som var vaktsjef.