Lovene ble vedtatt i den franske nasjonalforsamlingen onsdag. De gjør at domstolene kan pålegge internettselskaper å fjerne feilaktig eller villedende informasjon eller påstander som er egnet til å påvirke valg dersom de spres. Dessuten må større internettselskaper også gi fullstendig informasjon om annonsører som står bak innhold knyttet til aktuelle debatter. Begge lovene gjelder i perioden før det avholdes valg.
Det blir også innført regler som gir mediemyndighetene større muligheter til å avvise radio- og TV-lisenser til selskaper som er eid av eller under innflytelse fra utenlandske myndigheter.
Fløypartier både på høyre- og venstresiden advarte om at de nye reglene truer ytringsfriheten og stemte imot forslagene.
President Emmanuel Macron lovet tidligere i år tiltak mot angivelig russisk støtte til populistiske krefter i Europa gjennom mediene. Han har blant annet anklaget de russiskeide medieselskapene Sputnik og RT for å spre propaganda. Selskapene avviser anklagene.
Ifølge tidligere utenriksminister Jean-Marc Ayrault ble Macrons valgkamporganisasjon utsatt for hackerangrep fra Russland under fjorårets valg.
(©NTB)