Indoktrinering i grunnskolen

FOTO: SCANPIX

Kommentar

«Hvis barn i 5. til 19. klasse fikk bestemme, ville Jonas Gahr Støre blitt statsminister. Miljøpartiet De Grønne (MDG) ville fått hele 14 plasser og betydelig innflytelse på norsk politikk framover,» kan NTB melde.

Elevene i grunnskolen er betydelig venstrevridde i forhold til den voksne befolkningen viser tidenes første barnevalg. Resultatet er neppe tilfeldig. Grunnskolens formål er å overbevise elevene om en ideologi som inngir tillit til at masseinnvandring går bra og ikke minst at menneskeskapte klimaendringer er vår største trussel. Resett får inn masse bekymringsmeldinger fra foreldre som er fortvilet for den åpenbare påvirkning elevene utsettes for i skolen. En kilde fortalte kuriøst nok at elever som hadde ønsket å snakke om Resett hadde blitt fortalt at mediekanalen var «farlig» og noe man måtte holde seg unna.

Det er vel og bra at barn og unge er idealister og lar seg rive med. Slik sett er de typiske rekrutter til venstresiden. Men denne unge naivismen oppstår ikke uten forankring i et større hele. I Resett har vi allerede omtalt sekstiåtterne som et fenomen, og intet sted er deres skygger mer dominerende enn i utdanningssystemet. Det viser da også årets skolevalg med all tydelighet.


Publisert: Sep 9, 2017 @ 7:25 am


Takk for at du leser Resett. For å kunne fortsette å produsere kvalitetsmateriale avhenger vi av din støtte. Klikk her for å finne ut hvordan du kan støtte oss.

The following two tabs change content below.
  • DrD .

    Indoktrineringen i skolen er noe som har foregått i mange tiår.
    FrP var rasister, islam var en fredelig religion, alle er vi like og lærere delte ut innbetalingsblaketter til WWF og annet til små barn.
    Det er først med livserfaring at man innser hva man har blitt utsatt for. Ikke før man har møtt feil side av et balltre innser man at nei, vi er ikke alle like.
    Skolen og lærere må vite sin besøkelsestid. Lær barna lesing og skriving, matte og naturfag. Historien må belyses fra alle sider, og barn må læres å tenke kritisk, spesielt må de fortelles at de skal stille spørsmål ved hva lærerne selv forteller.

  • Doremus

    I min sønns klasse så var det overveldene flertall for SP pga at de er “restriktive” til masseinnvandring. På skolen var det visstnok AP som vant, dog det er litt usikkert da kilden til dette er min sønn.

    Min sønn hadde svart læreren at han mente at masseinnvandring ikke var bra for Norge. Da hadde læreren hans argumentert masse i mot min sønn, og gjentatt til det kjedsommelige; hva om det var deg som ikke kom inn i Norge.

    Samtidig så vil ikke læreren oppgi hva h*n skal stemme! Men noe sier meg at det er på venstresiden iallefall.

    En annen ting er dette med at skal man la 16 åringer få lov til i stemme ved valg? Min sønn sier at kompisen hadde stemt KRF fordi Hareide hadde en “kul” hårsveis. Men hva KRF sto inne for visste han ingenting om! Og det er ikke lenge til min sønn sin kompis er 16 år.

    Når det kommer til resett.no så er dette det beste som har skjedd medienorge i de siste 50 årene!! Takk til dere! Dere gjør noe riktig når venstresiden i Norge ser på dere som en “trussel”. Takk!!

    • Tore Halvorsen

      Sitat: “hva om det var deg som ikke kom inn i Norge.”
      Ja da regner jeg med at denne som ikke slapp inn allerede hadde ett hjemland, så det er ikke noe problem. Man kan vel heller spørre hvorfor det er så viktig å fjerne nasjonen Norge, jeg trodde vi hadde det bra her. Bare det at ett flertall av nordmenn nå ønsker bevæpnet politi sier vel egentlig alt om hvor galt det har gått.

      Vi har da vel menneskerettigheter vi i Norge også, er vel ikke bare fargede mennesker som har det. Hvor er det blitt av vår rett til vår nasjon? Ja for den forsvinner, ja skjønt man kan vel si at mye har allerede forsvunnet, med denne fadesen som ser ut til å ikke ende. +30 år med negativ utvikkling som bare eskalerer og undergraver vår nasjon, nei det er ikke OK på noen som helst måte.
      Som jeg har sagt mange ganger før, jeg har ingenting imot å skulle hjelpe mennesker i nød, men jeg var nå sikker på at deres opphold i store trekk var middlertidig.

      Når ble flyktninger til regelrett innvandring og permanent bosetting av folk som fullstendig omgår den normale innvandringsprosessen, lover og regler? Hvorfor snakker folk om innvandrere når de egentlig er flyktninger? Og snakker om en økt innvandring av folk ikkebare fra fjerne kulturer som vi ikke har noe til felles med, men ofte ikke engang vet hvem er, hva de er gode for, deress intensjoner osv?
      Vi har vel fortsatt en innvandrerstopp, så jeg lurer veldig på hvorfor denne åpenbare uredelige og manipulerende svindelen er normalisert i ordvekslinger og politikk.
      Er de flyktninger, så bør det ikke være noe automatikk i at de skal bosettes permanent, dette har aldri skjedd eller skjer i andre land, så hvorfor skal dette være normalen i vårt land?

      Nei dette er en veldig destruktiv politikk, her raser det inn med folk under dekke av å være flyktninger mens vi vet at mange ikke er det, og mange fler vet vi ingenting om. Og disse skal liksom bare sluses forbi alle immigrasjonskrav vi stiller ovenfor alle andre, og deler ut statsborgerskap i hytt og pine til folk som garantert ikke hadde fått immigrere under vanlige regler. Ja jeg vil gå så langt som å si dette er organisert svindel, og prisen er vår nasjon. Ja de er vel ganske åpne på at vår nasjon skal bort all den tid de snakker om “det nye Norge”. Tja, jeg vet ikke, jeg likte Norge og det var ingen god grunn til å bytte bort ett av verdens beste land å bo i, mot det vi ser idag. Hvorfor skal noen akseptere dette? Hvem har retten til å frata meg min nasjon? Ja for som sagt, ett “nytt Norge” betyr vel i klartekst at nasjonen Norge må forgå.

      Dette er helt uakseptabelt. Det handler selvsagt ikke om hudfarge eller religion når alt kommer til alt, det er bare salt i såret ettersom hvilke kulturer vi snakker om. Hovedproblemet er storstillt innvanding av utlendinger som er umulig å assimilere. Jeg tror neppe venstresiden ville akseptert at 4 millioner russere hadde kommet og krevd statsborgerskap i Norge. Ikke jeg heller forsåvidt, det samme gjelder om det hadde vært 4 millioner svensker, uten at jeg har noe nevnverdig imot svensker.

      Nei, dette handler om en stor influks av utlendinger som ikke bare koster enorme resursser, skaper motsettninger og ustabilitet og alt det andre, men det undergraver hele vårt nasjon, vår kultur, vårt demokrati og særegenhet direkte og indirekte. Det er jo bare å se på kaoset i dag, hvor etterkommere av disse flyktningene nå bruker rasismekort og andre uredelige taktikker for å fremme sin egen kultur samtidig som de forlanger at vi må tilpasse oss dem, ja for å ikke glemme at de jobber for å få inn flere av sine egne samtidig som man passer på å kalle oss for rasister for å stillne enhver fornuftig kritikk eller debatt.
      Ja for det er rasistisk å ville hevde sine egne tradisjoner, sin egen kultur og historie i sitt eget land. Mens Kongens fortjenestemedalje går til dem som jobber for fremmedes kultur.

      Dette er ren galskap.

      Poenget er at ekte innvandrere kommer inn hovedøra, og ikke via bakdøra.

  • Ryddegutt

    Det er ikke bare i det norske skoleverket indoktrineringen pågår. Her er et essay skrevet av en oppegående ung student i USA:

    “Foreword by Anthony Watts.
    This essay is written by a student at the University of Wyoming, who finds herself in the middle of a set of circumstances that are pushing her further into the realm of being a climate skeptic. It is an eye-opening read. I have verified the identity of the student, but per her request (due to the backlash she fears) I am allowing her to write under the pen name of “Clair Masters””

    https://wattsupwiththat.com/2017/09/07/the-making-of-a-climate-skeptic-at-university/

    Det kan være på sin plass å minne om jernbaneingeniør og ungjentetafser Rajendra Pachauris befaling om å indoktrinere skolebarn:

    The chairman of the IPCC, Rajendra Pachauri has suggested that a focus on children is the top priority for bringing about societal change, and that by ‘sensitising’ children to climate change, it will be possible to get them to ‘shame adults into taking the right steps’.13 Pachauri’s ideas are echoed in UNICEF’s manual on climate change education, which, it is claimed, is about helping children to become ‘agents of change’.14

    13:

    14:
    https://www.unicef.org/publications/files/CFS_Climate_E_web.pdf

  • Ten4

    SV-skolen er et trist skue. Men indoktrineringen starter allerede i barnehagen. NRK- barne-tv, har alltid benyttet DDR-metoder for ensrettingen som pågår i stor skala. Problemet blir bare verre jo høyere man kommer. For de som overlever videregående, kan se frem til høyskoler og universitet. Der treffer man meningsdiktatorer som Lars Gule (han fusentasten), Hylland Eriksen, Per Fuggeli og andre geni-erklærte manipulatorer.

    • ad1648

      Husker fra min barndom Titten Tei som formdilet typiske politisk korrekte verdier; mye belæring om u-hjelp og miljøvern. Titten Tei og Sjonkel Rolf lærte oss å bli gode sosialdemokrater. Husker et program hvor de hadde koseprat med Gro Harlem Bruntland.

      • Ten4

        Skreddersydd for barn med behov for ensretting. Likeså Jon Blund og flere andre. Lekestue? (det het vel egentlig leikestova). Tar du det runde vinduet så er du solgt!

        • Geiseric

          Artig den der med Titten Tei og Jon Blund, men alvorlig talt: det er ikke noe en-til-en-forhold mellom avsender og mottaker av et budskap. Et barn har andre “briller” enn voksne. Det er ikke gitt at det ideologiske budskapet mottas og lagres i publikums (under-)bevissthet. Barne-TV er først og fremst underholdning, og jeg tviler sterkt på at dette var vellykket ideologisk “infotainment”.

          • ad1648

            Det har du helt rett i, og det var sikkert derfor droppet politisert Barne-TV til slutt. Barne-TV på NRK nå til dags er mest tull og lek og moro, slik programmer for barn skal være. Det er ikke noe politikk i Fantorangen(tror jeg). Lære skal man gjøre i skolen.

        • ad1648

          Jon Blund var nå strengt talt fra Øst-Tyskland. Men snutten med barns rettigheter inne i TV-skjermen var lagt til av NRK.

          • Geiseric

            Politisk-ideologiske budskap om menneskerettigheter osv. går ikke hjem hos barn. Dette er usmart “indoktrinering”. Tenk 17.mai-taler. Hvorfor gikk du i 17.mai-tog? Tenkte du hardt på grunnlovsteksten? Neppe.

            Det som mer sannsynlig “går hjem” er snarere visuell kommunikasjon, som f.eks. at barn eksponeres for minoritets-programledere eller TV-serier av typen “Skam”, som normaliserer seksuelle forhold på tvers av tradisjonelle rase-/etnisitetsgrenser.

    • topologix

      Det finnes enda steder hvor det går an å lære matematikk og fysikk og slikt. Alterikke mørkt

      • Vel, i offentlig norsk skole er det ihvertfall så godt som utelukkende barn fra familier hvor foreldre eller annen nær slekt har godt over gjennomsnittlig kompetanse i disse fagene som har noen mulighet for å nå et virkelig høyt nivå. Øvrige barn som kunne ha nådd et slikt nivå blir i realiteten utsatt for en form for systematisk mental amputering i offentlig regi. Og tilstanden er ikke stort bedre innenfor andre fag.

    • Roald Bentzen

      De med vett i hue har skaffet seg jobb! – Da jeg jobbet i industrien og skulle ansette folk, var parolen; Aldri ansett en lærer – De er de mest trygghetssøkende individer i samfunnet, og umulig å samarbeide med – Redd alt!

  • Gamleoslo

    Godt skrevet. Kjenner meg dessverre igjen. Og hva har FN flagget å gjøre med 17.mai,

  • Thomas H Christensen

    Husker vi hadde en vikarlærer i hine hårde dager på barneskolen på begynnelsen av 80-tallet, som var Blodkommunist og ML’er. Fy fader som han gønna på med skjønnmaling av Mao og Kulturrevolusjonen. Gikk sånn passelig dårlig siden skolen lå på beste Vestkant og vi hadde litt bagasje med hjemmefra. Men han får for forsøket. Som lærer selv litt senere i livet, merket jeg godt hvor sympatiene lå i det politiske landskapet. Hurra for Gerhardsen og kulturelt mangfold. Stakkars barn…

    • Geiseric

      Men resulterte denne maoistiske “indoktrineringen” i mange nye maoister? Neppe. Den “indoktrineringen” du sikter til var ganske sikkert nokså mislykket.

      • Tore Halvorsen

        Det kommer vel helt an på hva du mener med mislykket. Kanskje mislykket i ren kommunistisk ånd, for da løste man problemet med ett nakkeskudd eller gulag leirer. 100% indoktrinering er vel helt umulig vil jeg tro, til det er vi mennesker alt for forskjellige. Podene har jo foreldre også + virkeligheten som kan utfordre doktriner og vedtatte sannheter. Derimot kan man vel si at noen faller for indoktrineringen, og de som allerede er mottagelig for dette våset radikaliseres ytterligere. Og det ser man jo i samfunnet allerede, det er mange flere idag som flakser rundt i ideologiens verden og blir vond å ha med å gjøre hvis noen pirker i vedtatte sannheter. Slik var det ikke på 80 tallet, da var det bare spesielle grupperinger som var intolerante og direkte aggressive.

  • Tom Haug

    Er det indoktrinering hvis elever blir påvirket av lærere som mener at mennesker ikke påvirker klima og at vi er utsatt for en masseinnvandring?

    • Ten4

      Ja det er det! Lærere skal formidle kunnskap, og ikke sin religiøse eller politiske overbevisning.
      Hvis du ikke forstår noe så enkelt, så kan jeg si det på en annen måte:
      Læreren skal komme med de faktiske tallene, og så kan eleven oppfatte tallene som h*n vil uten å bli farget av lærerens hjertesaker.

    • Joakim Karlsen

      Det ligger jo selvsagt mye mer i det en som så. De er jo som eksempler å regne ift helheten. Når en persons evne til å tenke selv og man fra barns ben av blir fortalt hva som er riktig og galt innenfor en begrenset ideologi så er det gått for langt.

    • Kaffermann

      Hvis en lærer sier noe direkte om menneskapt klima og ikke sier at dette er teorier, så er dette å anse for indoktrinering.
      Masseinnvandring er et beviselig faktum. Med forbehold om hvordan man definerer “mange”

  • Jon Gulbrandsen

    16-åringer kan som regel bestikkes med en frossenpizza.

  • Đào Phùng

    Min mor opplevde kommunismens ondskap og min far kriget mot kommunismen. Mitt barn derimot klarer ikke å skille mellom rett og galt. For han er altfor ung til å forstå politikk. Jeg lærer min egen unge at kommunisme/sosialisme er ondskap, men han stemte også på Arbeiderpartiet i skolevalget. Det er tydeligvis at hele den offentlige skole er gjennomsyret av kommunismen. Barn er altfor ung til å forstå konsekvensene av politikk.

    Ønsker ikke at mine etterkommere blir sosial rettferdighets krigere, men det er vanskelig å utfordre statens makt i skolen, akademia og samfunnet. Vi må først svekke statens makt med å fjerne NRK. Fjerner vi NRK så svekker vi makten til Staten og det er bra. Ingen skal bli tvunget til å finansiere propaganda mot seg selv. Norsk-Tipping og NRK. Det er der makten til Stortinget ligger. Fjerner vi Norsk-Tipping og NRK så vil vi kutte makten til disse sosialister i samfunnet. Da må de hente finansieringen av sin propaganda mot folket et annet sted. Norsk-Tipping og NRK er folkets og samfunnets fiender.

    • Roald Bentzen

      Ta med Amedia også!

  • Emperor

    Det er fordi barna ikke får objektiv lærdom hos skoleverket.

  • Infowarrior

    Skolen skal være en politisk nøytral institusjon og ikke et sted for hjernevask, men sånn har den aldri vært.
    Lærernes egne politiske standpunkt skinner igjennom lang vei, sånn var det i alle fall når jeg gikk på skolen.

    • Darmann

      Jeg også.

  • Joakim Karlsen

    Indoktrinering av norske skolebarn ligger dypt forankret i Ap. De har jo selv beskrevet i bøker og tekster hvordan de skal gjøre norske elever om til gode sosialister, eller ideelt sett marxister, som antagelig er grunnsteinen forredærpartiet er bygget på.

  • Toralf

    Norsk skole har til alle tider indoktrinert elevene til å tro på det politisk korrekte i tiden.
    Da jeg gikk på skole for over 40 år siden ble vi ustanselig påvirket av lærernes dårlig skjulte politiske synspunkter. Men verden var mye enklere den gang. Det var stort sette bare Arbeiderpartiet og Høyre vi hadde hørt om. Jeg husker hvordan enkelte av lærerne manipulerte oss elever til å tro på at Arbeiderpartiet og Trygve Bratteli var det eneste saliggjørende for oss alle. Høyre var bare for fintfolk, ble vi forledet til å tro av enkelte lærere. Men det er mye verre i dag. I dag er alt fra barnehage, barne-tv, offentlige instanser, reklameinnslag og skole mm. gjennomsyret av en indoktrinerende agenda. Indoktrinering skjer i regi av såvel lærere som mediene og offentlig byråkrati. Spesielt når det gjelder å skulle lede barn og unge til hemningsløst å like innvandring, så har indoktrinering tatt helt av. Etter mitt syn,er den massive indoktrineringen barn og unge blir utsatt for gjennom hele sin oppvekst, et betydelig større samfunnsproblem enn f. eks korrupsjon. Og verst av alt: Den massive indoktrineringen vi lever med her i landet, har alltid hatt som mål å skape gode sosialdemokrater av oss alle.

    • Tore Halvorsen

      Det værste er jo at de som vokser opp idag ikke engang har noen forhold til hvordan Norge var for bare noen få ti-år siden. For dem er dagens galskap normalt.

  • Tom Haug

    Til Helge Lurås:
    Hvorfor nevner du ikke i ditt innlegg at at dette er et valg barn fra 5. til 10 klasse har gjort i regi av Redd Barna. Der alle partiene har laget egne partiprogram for barna. Og hvor blant annet Stian Barsnes Simonsen har hjulpet politikerne med å få barna til å skjønne hva hver enkelt parti mener?

    Jeg trodde Resett – Alt tatt i betrakning, skulle være et sted der man faktisk tok “alt” i betrakning. Men i stedet så luker du ut det som ikke passer dine holdninger. Og heller går i strupen på våre lærerne.
    Kilde:
    https://www.reddbarna.no/barnasvalg

    • Joakim Karlsen

      Dette er uansett et generelt problem i skolen. At Lurås drar frem et eksempel basert på redd barna sine undersøkelser spiller ingen verdens rolle. Du forsøker å fremstille Lurås sitt budskap til å gjelde kun denne undersøkelsen, men han setter jo selvsagt fingeren på et generelt samfunnsproblem, som har pågått i generasjoner. Noe som i tillegg blir altfor lite diskutert. Vi har en vanvittig ukultur i vestlige land for dette, hjernevasking og korrupsjon.

    • Brian Cohen

      Jeg går ut i fra at Stian Barsnes Simonsen har gjort en skikkelig jobb da, uten å forsøke å sette noen partier i et bedre, mer “moralsk”, lys enn andre.
      He he… 🙂
      “Hope springs eternal, Baldrick”, som Black Adder sier.

    • Kaffermann

      Hvilken relvevans har det at det var i regi av redd barna?
      Og hvordan kan barn skjønne hva hvert parti mener når dem ikke er i stand til nettopp det? Det kan ikke bli annet en hjernevask.
      Og hvor har Lurås gått i strupen på “våre” lærerene?

  • Scott Johansen

    Dette er et bilde av propaganda folderen til LO ifm. skolevalget. Den er full av feilinformasjon og direkte ensretting av landets skoleelever.
    Er det rart barn blir venstrevridde ? https://uploads.disquscdn.com/images/bd78f77b0d3ba65b5d5de89d3d8c0c1715132eb102ef124b67023c8920d6bab9.jpg

    • Roald Bentzen

      LO har også drevet epost-spamming foran valget!

    • Pål Sigland

      På Storhamar Skole fikk vi LO-linjaler, viskelær og diverse, og dette var på slutten av 70-tallet og i begynnelsen av 80-årene. Helt tilfeldig, jadda.

  • bitten

    De som er en stor ,skremmende lesning , med den indoktrineringen , i fra SV skolen , er
    at så mange skoleelever, i fra 5 til 9 klasse , ville ha stemt på MDG , med stor makt på
    stortinget .
    Som vil legge ned, olje og gassproduksjonen , som er den aller viktigste inntektskilden ,
    som skjønner ikke, betydningen av ,hva disse olje og gassinntektene, betyr for landet .

    Så når elever, blir hjernevasket til å tro , at klima – partier som MDG , skal redde klimaet
    miljøet , så er det en skremmende lesning , så lenge det ikke eksistere , klimaforandringer .

  • SnakePlissken

    Under migrantkrisen i 2015 kom mitt barn hjem fra skolen og hadde lært følgende: Hva sier vi til de som ikke vil slippe inn “flyktningene”? Buuuuuh! Dette er hjernevask. Barn har ingen forutsetninger for å kunne sette seg inn i kompliserte politiske sakskomplekser.

  • geparden

    De herskende klasser har jo alltid brukt skolen og undervisningssystemet til indoktrinering og hjernevask av samfunnets unge håpefulle. Det kreves nok adskillig mer enn 4 års konservativt styre for å luke ut Arbeiderparti-ideologien fra skoleverket. Dessuten har nok regjeringen vært alt for opptatt med å plyndre oljefondet og underregulere pensjoner og trygdeytelser de fire forgående årene, som nok har vært regjeringens prioritet nummer 1. Men får Solberg et co 4 nye år vil jeg tro at regjeringen nok har stilt den verste grådigheten på oljepenger, slik at vi nok kan vente omfattende reformer i skole og universitetssystem. Men det tar jo tid å bytte ut allerede indoktrinerte og hjernevaskete lærere og professorer, som regel vil det ta en generasjon, med mindre de alle sendes på effektive omskoleringsleire, for eksempel i sommerferiene.

  • invernes

    Målsettingen til sosialistene var at når de innså at væpna revolusjon ikke gikk den veien de ønsket, så kom de på ideen kupp skoler- universiteter- media og dermed kan vi hjernevaske hele befolkningen til selvmord.

  • Finn

    Dette ligger da i de føringer den beryktede Stortingsmelding nr 74 gav i 1979, og det er den kjente sosialistiske måten å skape folk uten egne meninger i sitt eget bilde! Samme i USA og de andre vestlige land stort sett! Og msm i dag består vel i dag av mennesker som har fått sin dose indoktrinering!
    Hvem andre benytter slik taktikk med stor sukssess om ikke Imamene som har fri tilgang til enkle barnesinn!
    Fysjom

  • Geiseric

    Viktig debatt med gode poenger, men spørsmålet er om “indoktrinering” er en presis beskrivelse av det som skjer. Indoktrinering krever i min bok en avsender, en mottaker og en klar intensjon. Det er ikke åpenbart tilfelle i dagens norske virkelighet. Lærerens autoritet har blitt betydelig svekket over flere tiår. Dagens ungdom henter inn informasjon fra en rekke ulike kilder (online), og man har ikke lenger det informasjonsmonopol som i Gerhardsen-Bratteli-epoken.

    • Finn

      La oss håpe du har rett, men skolevalgene tyder ikke på det!

      • Geiseric

        Resultatene fra skolevalgene kan ha mange årsaker, og jeg foreslår en sunn dose skepsis her. For det første tror jeg ikke dagens ungdom tar politikk like gravalvorlig som journalistene og den politiske eliten har en tendens til. Intelligente mennesker forstår at mange av de viktigste spørsmål i vår tid avgjøres utenfor parlamenter og regjeringskontorer. Jeg vil ikke påstå noe bastant om dagens ungdom, men antar at mange av dem er intelligente personer som er i stand til å oppsøke informasjon utenfor “systemet”.

        • oliver

          Hvis du bytter ordet “intelligente” med “selvstendige” kan jeg være enig med deg. Uansett er den ballasten du får fra barnehagen og de første skoleår vanskelig å kvitte seg med og har en tendens til å bli foredlet senere både mht. intelligens og selvstendighet.

          • Geiseric

            Der er du utvilsomt inne på noe helt vesentlig. Mennesket er et flokkdyr. Men hvor går grensen mellom “indoktrinering” og gruppepsykologi? Jeg tror flokkinstinktet er mye viktigere enn såkalt old-school indoktrinering. “Systemets” budskap om flerkultur som et fremskritt, som noe positivt, selges ikke sjelden ved bruk av langt mer raffinerte metoder enn den type indoktrinering som diskuteres her. I tillegg legger “systemet” vekt på å kommunisere en pisk-gulrot-dualisme. De som samarbeider uten å mukke får gode karrierer, god økonomi, sosial status, m.m. De som protesterer mot utviklingen blir utsatt for lynsjeprosesser, “demonutdrivelser”, potensielt tap av jobb, m.m. Ferske eksempler: Max Hermansen og nå sist Lysglimt i Alliansen.

          • oliver

            Det kan du ha rette i, men når pisk-gulrot-dualisme kommer i tillegg til old-school indoktrinering er det fare for at den blir selvforsterkende. Det er her medias oppgave skal være å gripe inn og påpeke avvikene i forhold til nasjonal og internasjonal lovgivning. Men det ser ut som media selv er fanget i “Systemet”.

          • Geiseric

            Det er klart: Media er en del av “systemet”, og jeg kan godt skrive under på at MSM har stor innflytelse. Men i denne debatten var det altså grunnskolen eller utdanningssystemet som var hovedtema. MSM spiller nettopp på “gjennomsnittsmenneskets” behov for å bli akseptert av “flokken”, behovet for å leve, tenke og snakke innenfor rammene av “systemet”.

  • John Calvin

    Riktig! Skoleverket er proppfull av venstreorientert tankegang.

    Lærebøker er skrevet med venstrereggisert hånd og lærerne er betydelig venstreorientert i både liv og lære, mange av dem ganske så radikale også.

    Når våre barn vokser opp med en skole som hver dag forteller dem at Arbeiderpartiet er det rette, at jorda kveles av forurensing og at Frp er rasister og endog onde, er det ikke noe rart at barna stemmer som de gjør. Og det er dessverre ingen bedring i sikte heller. Lærerstudenter er i all hovedsak av samme ‘ulla’ og vil fortsette å male på samme mølle når de blir lærere.

    Når vi vet at lærernes og lærebokforfatternes politiske tilhørighet faktisk påvirker barna våre er det kanskje på sin plass å kreve politisk likevekt i skolen?

    Umulig å få på plass i nær fremtid, men det kan virke som det er nødvendig å tenke i de baner i fremtiden. Det kan ikke være sånn av landets styre og stell skal bestemmes av mennesker som er politisk indoktrinert i sin oppvekst.

  • Ståle Jakobsen

    Pussig at ikke Resett har satt seg inn i historiske fakta .
    Gro harlem Bruntland var hjernen bak inndoktrineringen i den norske skolen.
    Dere får begynne å bla tilbake til 70 tallet

    • Kim Andre Henriksen

      Jepp, stortingsmelding 74.

  • Ethan Hunt

    Ja, det er helt utrolig hvilken hjernevasking dom foregår. Skulle tro man gikk på skolen for å lære noe. Og at ting skulle belyses fra alle sider. Trump blir jo fremstilt som en demon og barn (inkludert mine egne) gikk rundt å trodde at 3.verdenskrig skulle begynne.
    Det Norske skolesystemet er indoktrinering i sosialisme og naivitet.
    68erne og venstresiden har vært flinke.
    I tillegg har de befestet radio, TV, papir medier, nogenlunde de fleste kommersielle digitale medier, fagforeninger og styrer i delvis statlige institusjoner og store firmaer samt andre sentrale samfunnstillinger. Her har høyresiden vært naive og sovet i timen
    Må jo også nevne NRK’s supernytt som rett og slett er skremmende

  • Tor Dahl

    Skolevalgene er “indoktrinering” i den forstand at småpartiene (de under sperregrensen) ikke fikk delta på de fleste skolene.

    Hva lærer elevene av det?

    Jo, at de store skal være størst – hele tiden.

    Det er manipuleringsteknikken i dagens skole…

  • Jon H

    De stadig mer kvelende kravene til politisk korrekthet i enhver sammenheng, inkl. i skolen, fører til en innsnevring av tanke- og ytringsfriheten, som er en del av menneskerettighetene og også implementert grunnloven. Et stadig mer intenst venstrevridd meningsdiktatur, med utspring bl.a. i rødt-dominert journalistisk regime her i landet, utgjør en trussel mot demokratiske grunnprinsipper.

    Et del-element i dette er de stadig mer intense forsøkene fra venstresiden på å skape en konsensus i samfunnet om at multikultur er utelukkende rett og bra, og slik det skal være her i landet. Dette er en eksperimentering med et helt land og en hel befolkning, som ingen vet utfallet på, men vi vet likevel at det utgjør en reell trussel mot våre egne verdinormer og at disse settes under stadig sterkere press, etter hvert som multikultur-eksperimentet skrider frem.

  • DeFacto

    På skolen til datteren min lærer de 2 klassinger at det å stemme på MDG er å hjelpe klimaet, å stemme på Senterpartiet er å hjelpe bonden, Rødt er å hjelpe de fattige, Ap er å hjelpe barn, Høyre er å hjelpe de rike, frp er å hjelpe de slemme (det var alt hun husket) og så kunne hun min fortelle meg at de hadde snakket om hvordan man kan lage bomber med forskjellige stoffer… #rystet

  • PatRiiiot

    Vil det da si at Utøya også er en inndoktrinerings leir, noe jeg mistenker her ?

    • Kaffermann

      Kan det kalles for noe annet? Mener du at det eksisterer fri meningsutveksling der? Blir man godtatt med en MAGA hatt der? Eller kanskje et palestina skjerf?

    • Pål Sigland

      Det er akkurat hva det er.

    • Tim Hansen

      Hvordan noen fra utsiden betrakter Utøya: http://www.tv2.no/a/3546116/

  • KH Dahl

    Har allerede et innlegg på facebook om skolevalgene som jeg har opplevd i over 30 år i videregående. En ting er indoktrineringen fra venstresosialistene og ganske riktig som sagt med stor innflytelse fra -68 generasjonen. Men det verste er den manipulerende måten særlig Rødt og SV gjør. De lover gjerne de unge gratis reise på buss og tog. Fri bolig til unge, pluss gratis studier på universitet og høyskoler m.m og får ofte stående applaus. Helt latterlig. Ikke rart at det er disse to partiene som vil ha stemmerettsalderen ned til 16 år. Tar mediekanalene NRK og TV2 opp og belyser disse tingene. Nei.

  • Vidar Hjelset

    Les arbeiderpartimannen Edvard Bulls manifest fra 20tallet. Marxismen skulle inn i skole, universitet, kirke(!) og samfunnsinstitusjoner. Han nådde målet

    • Vidar Hjelset

      Edvard Bull var elev av Frankfurterskolen. Et tiår senere overtok Motdagistene stafettpinnen. Mange tror 68generasjonen var pionerer i sitt opprør men de var nøye hjernevasket av sine lærere på universitetene. Det uhyggelige er at en del av dagens unge fortsetter å bli indoktrinert på de samme institusjonene, de har ingenting lært av marxismens katastrofer. Så er det heldigvis noen som har ressursterke foreldre med både høy utdannelse og livserfaring: Med konfronterende holdning mot venstrevridde utdanningsinstitusjoner sørger vi for at barna våre ikke går i samme fella igjen

      • Geiseric

        Sikter du til Edvard Bull d.e. (1881-1932)?

  • PatRiiiot

    RESETT Alt tatt i betraktning , vel vel det kan nok diskuteres. Jeg stilte et legitimt spørsmål og ble slettet. Desverre KINA tilstander i RESETT også. Mitt siste besøk her, hade

    • Ten4

      Jeg tror du tar feil. Saken er at det tar “år og dag” for en kommentar til å vises. Mitt råd til Resett er å slutte med forhåndsmoderering. “Same time moderering” er langt bedre

  • Yod

    Det er derfor venstresida vil at 16 åringer skal ha stemmerett. Da får de regjere i all evighet…

  • Hvorfor er det vel og bra at barn og unge er “idealister” og lar seg rive med ? Det er snarere et faktum, vil jeg si, at de fleste barn og unge lar seg rive med fordi de modnes sent, hjernen i liten grad er ferdig utviklet og, for ungdommers del, på toppen av det hele er sterkt påvirket av “hormonstormer” som kraftig svekker dømmekraften. Nyere hjerneforskning antyder faktisk sterkt at myndighetsalderen, og ihvertfall grensen for stemmerett, snarere burde ha ligget på omkring 30 år slik den gjorde i det opprinnelige demokratiet i bystaten Aten i antikken:

    It is widely debated as to which age the brain is considered “fully mature” or developed. In the past, many experts believed that the brain may have been done developing in the mid to late teens. Then along came some evidence to suggest that development may last until at least age 20. These days, a consensus of neuroscientists agree that brain development likely persists until at least the mid-20s – possibly until the 30s. The fact that our brains aren’t developed until the mid 20s means that “legal adults” (those age 18+) are allowed to make adult decisions, without fully mature brains. Someone who is 18 may make riskier decisions than someone in their mid-20s in part due to lack of experience, but primarily due to an underdeveloped brain. All behaviors and experiences you endure until the age of 25 have potential to impact your developing brain. Although brain development is subject to significant individual variation, most experts suggest that the brain is fully developed by age 25. For some people, brain development may be complete prior to age 25, while for others it may end after age 25. The mid-20s or “25” is just an average age given as checkpoint for when the brain has likely become mature. It may seem logical that those aged 18 to 25 are completely mature, the brain still is maturing – specifically the area known as the “prefrontal cortex.” Changes occurring between ages 18 and 25 are essentially a continued process of brain development that started during puberty. When you’re 18, you’re roughly halfway through the entire stage of development. The prefrontal cortex doesn’t have nearly the functional capacity at age 18 as it does at 25. This means that some people may have major struggles with impulsive decisions and planning behavior to reach a goal. The brain’s reward system tends to reach a high level of activation during puberty, then gradually drifts back to normal activation when a person reaches roughly the age of 25. Adults over the age of 25 tend to feel less sensitive to the influence of peer pressure and have a much easier time handling it. Mental Health Daily, 18 February 2015. At What Age Is The Brain Fully Developed?.

    • Kaffermann

      I Aten måtte man også være fri borger med eiendom for å kunne stemme.
      Noe for Norge også?

  • helge489

    Det burde vært holdt et lærervalg også, slik at man kunne se om der faktisk var en sammenheng mellom elev- og lærervalgresultatet.

  • Snappe

    Veldig bra skrevet.

  • Bleep

    Min sønn på 12 kom hjem fra skolen etter å ha “lært” om ærlighet og løgn og slikt. Læreren hadde spurt, nesten retorisk; “og hvem er det vi kjenner som lyver mye?” Jo, det var Trump!

  • Bård Mannseth

    Skammelig at lærere tillater seg å misbruke sin autoritet til å påvirke barna til sin egen politiske overbevisning.

  • Jørn

    Har en mistanke om at jeg ikke var tilstede da Kumbaya-pillen ble utdelt til min årgang, men det er helt tydelig at pillene deles ut i stort tempo idag. Heromdagen kom åtteåringen hjem og fortalte at Obama var en virkelig god president, men nå var verden blitt farlig, nå som Trump har tatt over. Barna blir foret med “nyheter” fra Supernytt i matpausen på skolen.

    • Darmann

      I virkeligheten er det i stor grad effektene av Obama’s presidentperiode vi både har sett, og fortsatt ser, bl.a. når det kommer til spredningen av islamistisk terror samt hvor styrket og mye “villere” organisasjoner som Antifa og Black Lives Matter har blitt.

  • EmilAmundsen

    Dette stemmer på en plett. Jeg gikk på tre forskjellige barne og ungdomsskoler fra ’86 til ’95, og samtlige drev intens ekstremsosialistisk indoktrinering. Vi var skyld i alt hvite mennesker har gjort gjennom historien (vi er alle rasister siden USA hadde etniske samfunnsskiller fram til 1960). Alle ikkehvite er evneveike stakkarslige åk som det er vår plikt å besørge og berike med vår overlegne vesen. De er derfor heller ikke ansvarlig for noe. Det er god moral å hjelpe et barn i nød på andre sida av verden, på bekostning av naboens barn i nød. FrP er onde og gale. Fattige stemmer FrP fordi de er onde og dumme.

    Triaden av naive og virkelighetsfjerne synspunkter ble repetert kontinuerlig gjennom alle 9 årene. Hvis det var noen som ikke satt i stille bønn når læreren formante om at innvandring alltid var bra uansett hva, og at vi hadde råd til det vi ønsket fordi vi er verdens rikeste land, så holdt de godt kjeft.

    Det har ikke endret seg.

  • Roald Bentzen

    Er glad vi har fått Resett! – Håper inderlig det varer lenge – Men hvor er Annonseavdelingen? Det kan ikke fortsette med almisser selv om onklene er store og fete.

  • oliver
  • Tim Hansen

    I stedet for å oppfordre elevene til å tenke selv, gi dem objektive fakta og lære dem toleranse for andres synspunkter og meninger, driver man altså politisk misjonering. Dette har dessverre forekommet lenge, men det er godt at det tas opp til diskusjon, noe som burde vært gjort for lenge siden.

    MDG er en utidig blanding av miljøvern og kommunisme. Å gi dem en stemme er ikke en stemme til miljøet, men en stemme til åpne grenser.

    • Frida Fredriksen

      Så sant,så sant!

  • Roald Bentzen

    Vi aner vel her hvorfor privatskoler blir dømt nord og ned! Man er redd for å miste kontroll over indoktrineringen – Altså har det ikke noe med økonomi å gjøre!
    https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-84

    • Frida Fredriksen

      Helt enig!

  • Inger E. Eriksen Kongskog

    Jeg lærte meg å tenke kritisk på skolen. Men kritikken skal visst ikke gjelde alt til venstre.